Amsterdam organiseert inloopavond over mogelijke verplaatsing PTA

Cruiseterminal Amsterdam
Cruiseterminal Amsterdam

De Gemeente Amsterdam organiseert op woensdag 1 november van 18:00-21:00 uur een inloopavond over de mogelijke verplaatsing van de Passenger Terminal Amsterdam. De avond vindt plaats in de Passenger Terminal Amsterdam aan de Piet Heinkade 27 in Amsterdam. Aan de medewerkers van de gemeenten Amsterdam en Zaanstad, het Havenbedrijf en de PTA kunnen vragen worden gesteld over de mogelijke verplaatsing van de cruiseterminal en de mogelijke nieuwe locaties.

De Gemeente Amsterdam noemt 3 redenen voor de mogelijke verplaatsing: de zogenaamde Sprong over het IJ (brug), betere spreiding van de drukte in de stad en beperkte capaciteit van de huidige terminal. De zoektocht naar nieuwe, mogelijke locaties heeft twee opties opgeleverd, de Coenhaven in Amsterdam en de Achtersluispolder (bij Pakhuis de Vrede) in Zaanstad.

De gemeente meldt dat er nu onderzoek wordt gedaan naar hoe een terminal op die locatie ingepast zou kunnen worden en wat de ruimtelijke, verkeerskundige, financiële en milieueffecten kunnen zijn. In december besluit de gemeente welke van de twee locaties het best geschikt is. Die optie wordt vervolgens verder uitgewerkt. Gedurende dit proces is er nog mogelijkheid tot participatie.

Bron: Amsterdam.nl

Marco

Als 'first-timer' op de Voyager of the Seas in 2007 was Marco meteen verkocht. Sindsdien is hij verzot op cruisen. Dat betekent na tientallen cruises nog steeds kippenvel bij het inschepen. Veel zeeën bevaren, maar niets mooiers dan cruisen op de Nieuwe Waterweg langs geboortestad Maassluis. Ondersteun ons werk in deze tijden! Dat kan door bijvoorbeeld een cruisegadget in onze webwinkel te kopen. Zo heb je toch nog een beetje dat cruisegevoel thuis.

5 thoughts on “Amsterdam organiseert inloopavond over mogelijke verplaatsing PTA

  • 25 oktober 2017 om 21:59
    Permalink

    Ik heb driemaal( heen/terug) echt gebruik gemaakt van de Amsterdamse Terminal.
    Het is een verademing in een stad, nabij op loopafstand van het centrum te em- en te debarkeren. We hebben diverse plaatsen gehad waar we met een shuttlebus de nabijgelegen stad konden bezoeken. De rompslomp daaromheen is niet positief te noemen, vooral als het vele passagiers betreft.
    Laat de terminal waar die is, in het belang van de toerist en de stad zelf. Indertijd toen MSC in IJmuiden de basis had, ging je niet vlug op eigen houtje naar de stad.

  • 26 oktober 2017 om 11:30
    Permalink

    Ik vind dat je op de huidige plek moeten blijven. Voor de cruisegangers is Amsterdam een bijzondere haven, zo dicht bij de stad. Buitenlanders vinden dit een verademing. Laat het zo blijven

  • 26 oktober 2017 om 16:03
    Permalink

    De Amsterdamse gemeente staat erom bekend de verkeerde keuzes te maken en dat willen ze graag in ere houden

    ipv, de echte toeristen overlastgever (BnR) aan te pakken gooien ze de poort dicht voor de zeecruise die wel steeds vaker komt maar niet in die getale die de gemeente nu doet voorkomen met te zeggen dat PTA het niet aankan, er kunnen twee grote schepen liggen aan de IJhaven een eventuele derde wijkt dan uit naar Westhaven, dus dat is flauwekul.
    De optie die nu wordt gegeven is Zaandam of Coenhaven, die snap ik niet zo.. de Coen- en Vlothaven zijn door deze raad aangeduidt als nieuwe nieuwbouwwijk daar komen 70.000 nieuwe woningen, nog meer BnR..yeeeh.
    Dus wordt het Zaandam voor PTA en het IJ uiteindelijk een slootje, bedrijven moeten verkassen, enkelen zullen Holland verlaten..
    weg inkomsten…. weg economie, ach wat… de burger bertaald het wel weer
    Er zal wel een nieuwe belasting komen om dat te dekken, bruggeld..?

    Noord-Holland bouwt aan een nieuwe zeesluis en Amsterdam heft de haven op, wauw daar is over nagedacht hoor
    By the way, gezien wie er op Biza zit? De bedenkster van dit alles, de dame die vond dat PTA moest verkassen en voorstander van fietsbruggetjes over het IJ. Dus wat de regering hiervan vind..? Ben bang dat zij het antwoord geeft.

    Er is ook echt over nagedacht, in het midden vanhet IJ bij CS is het druk (altijd al geweest maar tegenwoordig gigantisch), dus wat doe je dan als gemeente..? de geplande NZ-lijn halte ‘Sixhaven’ laat je niet doorgaan en bouwt 800 meter verderop aan weerszijden van de drukte een fietsbrug, van 12 tot 15 meter hoog
    Jaaa die gaan gebruikt worden hoor, vooral bij het Stenenhoofd waar de wind altijd zo lekker stevig aanwezig is
    waar de binnenvaart met een westenwind met een zwieper de bocht omkomen, grotere vaart een sleper nodig heeft en jij straks met je fietsie tegenop moet

    Het zgn booming Amsterdam-noord kijkt straks vanaf zijn Adam toren naar een Centraal station
    met de inmense letters AMSTERDAM (staat er zo trots voor de grotere vaart), aan een verlaten IJ met nog wat pleziervaart (de echte ergenis voor de beroepsvaart)

    • 26 oktober 2017 om 17:07
      Permalink

      BnR moet R&B zijn, foutje

  • 28 oktober 2017 om 01:27
    Permalink

    Lig nou eens niet dwars gemeente Amsterdam !! en doe gewoon een tunnel zoals heel Amsterdam en de scheepvaart dat ook wenst! Dan houden we de cruiseschepen gewoon gezellig op het IJ, dat heeft toch ook wel wat, dat ze zo je stad binnenvaren, da’s toch prachtig!!
    Jullie promoten zoveel mogelijk aan het IJ te wonen wat straks niet meer is dan een gracht op deze manier… dom dom dom. Met dit idee kelderen de huizenprijzen aardig zo.. een IJ zonder het beloofde uitzicht.. triest

    Eventuele extra plek voor PTA, bij het NDSM terrein.. ponten dichtbij voor de passagiers en een mooie draai cirkel voor de deur.. de driehoek tussen de Ham, NDSM en Silodam.. een extra schip kun je dan eventueel kwijt aan het Stenenhoofd (of zoals het vroeger was, de marineschepen bij het Stenenhoofd)

Reacties zijn gesloten.

Aan het laden