Cruisereiziger
Cruiseterminal

Achter de schermen bij Passenger Terminal Amsterdam: crew en bevoorrading

Wat gebeurt er allemaal bij een aankomst van een cruiseschip bij de cruiseterminal van Amsterdam? Miriam vond het voor je uit en liep een dag mee achter de schermen van Passenger Terminal Amsterdam (PTA), de Amsterdamse cruiseterminal aan het prachtige IJ. Dit is een serie van twee artikelen waarin we in dit tweede artikel focussen op onder andere de crew van de cruiseschepen en de bevoorrading. In het vorige artikel las je alles over de cruisereizigers. Klik hier voor het eerste artikel.

Nog even kort: Passenger Terminal Amsterdam

De cruiseterminal van Amsterdam met de officiële naam Passenger Terminal Amsterdam (kortweg PTA), bestaat sinds 2000. Het gebouw is herkenbaar: een grote golf en veel glas kenmerken het gebouw aan de buitenkant. Ik loop mee met Terminalmanager Frank Schoenmaker (zie foto hieronder), die inmiddels 7 jaar werkzaam is bij PTA. Zijn werkdag start zo’n beetje als de cruiseschepen ‘s ochtends arriveren. Samen met een team wordt er voor gezorgd dat alle partijen goed hun werk kunnen doen en de veiligheid wordt gewaarborgd. Op de dag dat ik meeloop, komen de Prinsendam en de Rotterdam beide voor een turnaround. Oftewel, passagiers gaan ontschepen en nieuwe passagiers mogen inschepen. Een drukte van belang dat gesmeerd loopt. Vandaag is het wel een heel bijzondere dag omdat de Prinsendam voor het laatst aanmeert als Prinsendam. Cruisepassagiers zullen vandaag niet meer inschepen op dit kleinste memorabele schip van de Holland America Line.

Crewwisselingen

Bij het arriveren van het schip kan het gebeuren dat er nieuwe crew aan boord komt van een cruiseschip. Dit wordt echter niet in elke haven gedaan. Met name als een haven een goede aanvliegmogelijkheid heeft, zal een rederij ervoor kiezen de crewwisselingen plaats te laten vinden. Vandaag zijn er behoorlijk wat wisselingen, op de Rotterdam en met name op de Prinsendam. Het is de laatste cruise geweest met gasten en de crew die niet mee gaat naar Hamburg zal van boord gaan.  Bijzonder is dat op de Prinsendam behoorlijk wat nieuwe mensen inschepen: de werkmensen die zich de komende weken gaan bezig houden met de omvorming van de Prinsendam naar de MS Amera van Phoenix Reisen.

De crew van de Prinsendam mag van het schip af zodra de passagiers dat ook zijn. Zij worden zo geleid dat ze eerst langs de marechaussee gaan voor hun doorreis naar Schiphol. De scheepsagent, van VCK Port Logistics, is verantwoordelijk voor het reilen en zeilen van deze groep.

De bagage van de crew wordt op dezelfde manier neergezet als de bagage van de passagiers eerder die ochtend. Alleen is het iets meer per persoon: we zien vouwfietsen en veel dozen, allemaal goed ingepakt voor hun reis naar de volgende bestemming. Veel crewleden zullen naar huis gaan. Als hun nieuwe contract van 10 maanden weer start, zien we ze terug op één van de andere schepen van de Holland America Line zoals de Maasdam, Veendam etc.  De personeelsleden pakken na de marechaussee hun koffers en vertrekken met de bus naar het vliegveld.  Ook van de Rotterdam gaat een kleine groep van het schip af en zij volgen dezelfde procedure. De PTA heeft wel vaker crewwisselingen, maar een groep van meer dan 200 mannen en vrouwen, is voor hen ook bijzonder.

Aan het begin van de middag arriveren bussen met nieuw personeel en de werkmensen voor de Prinsendam, ofwel voor de MS Amera. Zij zijn voor het merendeel gearriveerd vanaf Schiphol en moeten hetzelfde ritueel ondergaan als de cruisepassagiers: ofwel inchecken. Omdat het er zoveel zijn in één keer, besluit Frank dat een gedeelte van de groep op de verdieping erboven mag wachten.

Inplannen

De scheepsagent die ik eerder noemde, zorgt voor de aanmelding van een schip bij de cruiseterminal. Vervolgens bekijkt, in dit geval het team van Passenger Terminal Amsterdam op kantoor, of er plek is voor het aangemelde schip.

Wellicht weet je dat rederijen hun routes wel twee jaar vooruit plannen? Kijk maar eens naar de cruisekalender van 2021 op de website van PTA. Daar staan al talloze cruiseschepen vermeld. De dutymanagers van PTA regelen vóór aankomst van een cruiseschip uiteraard het een en ander. Hoe lopen de mensen het meest optimaal naar hun schip, komen ze langs de beveiliging en op welke positie komt een schip te liggen (zeker als er 2 schepen komen!). Een derde schip op dezelfde dag zal vaak moeten uitwijken naar een andere terminal, in Amsterdam naar de terminals van VCK Logistics of naar IJmuiden bij de Felisonterminal.  “Wat ik zo leuk vind aan dit werk is het contact met de vele soorten organisaties en verschillende mensen. Het ene uur ben je aan boord, het andere uur stem je af met de scheepsagent, bagagejongens of help je cruisepassagiers met vragen,” aldus Frank.

Dringen op de kade

Een reguliere turnaround betekent ook drukte op de kade naast het cruiseschip. Het schip komt aan met een leeg ruim, lege koelcellen en zal weer gevuld moeten worden. Allereerst wordt uiteraard al het afval van het schip afgehaald. Daarna vindt de bevoorrading plaats: van wijn tot en met eieren 🙂

Voor de Prinsendam geldt dat óók andere spullen van boord worden gehaald. De rederij heeft van te voren al uitgedacht dat bijvoorbeeld de ligbedden naar een ander HAL schip gaan. Ook de voorraad sterke drank staat op een gegeven moment op een pallet op de kade voor een ander HAL schip. De Rotterdam krijgt het een en ander aan boord, maar ook de Nieuw Statendam en Zuiderdam die allen in de buurt varen. De Nederlandse douane kijkt uiteraard meer dan belangstellend mee wat er van boord gaat.

Naast de bevoorrading door veel vrachtwagens, wordt uiteraard ook onderhoud aan het schip gedaan. Soms kan dat vanaf het schip, zoals ramen wassen of schilderen. Je ziet de werkmannen van het schip ook soms in een kleine boot naast de boeg varen en dan schilderwerkzaamheden uitvoeren. Om hoger te schilderen, huurt de rederij een hoogwerker in die de schilders zelf moeten bedienen. En ondertussen rijden de vrachtwagens af en aan op dezelfde kade. Het is dringen geblazen. De PTA medewerkers houden goed de veiligheid in de gaten. Vrachtwagenchauffeurs moeten goed kunnen inparkeren op de kade op aanwijzing van de PTA medewerkers. Bovendien moet iedereen veiligheidshesjes aan. Dat vergroot de zichtbaarheid van een ieder die op de kade loopt.

Afscheid

Na een volle dag meegelopen te hebben met Frank is het tijd om na het vertrek van de Prinsendam afscheid te nemen. Wat een geweldig bezoek aan PTA. Ik ben dankbaar dat ik een dag mee mocht lopen om de gestroomlijnde processen bij de cruiseterminal mee te maken. Heel hartelijk dank aan Frank Schoenmaker en alle medewerkers!

Wil je cruisen vanuit Amsterdam? Lees dan eens: Welke cruises vertrekken uit Amsterdam in 2020?

Miriam

Hi, ik ben Miriam, oprichtster van Cruisereiziger. Meer dan 10 jaar geleden ben ik voor het eerst op een cruiseschip gestapt en sinds die tijd heeft het cruisen mij meer dan 200% te pakken. Ik ben ervan overtuigd dat er voor iedereen een geschikte cruise te vinden is. Ik help je graag daarbij!

Vond je dit een handig artikel?
Je kunt ons gemakkelijk ondersteunen op Patreon, door via deze links producten te kopen: shop de mooiste koffers bij Duifhuizen, Bol.com, Coolblue of zoek een leuk cadeautje uit in onze eigen webwinkel. Kijk zeker ook even op onze contactpagina voor andere ondersteuningsmogelijkheden.

Alvast hartelijk dank voor je steun! Zo kunnen wij deze site met veel passie blijven vormgeven :-)

Eén reactie op “Achter de schermen bij Passenger Terminal Amsterdam: crew en bevoorrading

  • Eindelijk eens twee uitgebreide reportages over de afhandeling van cruiseschepen. Over vliegtuigen die aankomen en vertrekken op een luchthaven komt men vaker iets te weten, maar cruiseschepen een uitzondering, daarom mijn complimenten Miriam met dit mooie verslag over de PTA in Amsterdam. Ik heb een scheepsbezoek hier meegemaakt maar nooit echt gerealiseerd wat er achter de schermen zoal bij komt kijken. Een volgende keer misschien meevaren met een cruiseschip naar en van de cruiseterminal met een loods aan boord en waar men in Amsterdam en het Noordzeekanaal op moet letten, leuk voor een volgend cruiseschip verslag, of wat er met het afval gebeurt of de evenementen in de terminal zelf, of hoe lang een scheepsbemanning aan boord van een schip mag werken met dagindeling, “see you next time…”

Reacties zijn gesloten.