Aranui 5: Vrachtschip of cruiseschip?

Aranui 5: Vrachtschip of cruiseschip?

Een van de weinige cruiseschepen die als eerste weer ging varen, is het schip Aranui 5. Dit schip ziet er zeer bijzonder uit en is een combinatie van vrachtschip en cruiseschip in één. Wij bekijken deze rederij en hun schip eens in het kort van dichtbij, virtueel 😉

Frans Polynesië

De Aranui 5 is de naam van het schip van Compagnie Polynésienne de Transport Maritime dat sinds 2015 in de vaart is. Ze vaart alleen in Frans Polynesië, een eilandengroep in de Zuidelijke Stille Oceaan, ten noordoosten van Nieuw-Zeeland. Je kent wellicht Tahiti met hoofdstad Papeete, die ook onderdeel zijn van deze eilandengroep. De Aranui 5 brengt vracht naar diverse eilanden in de regio en neemt tegelijkertijd passagiers mee om hen alles te leren over de lokale cultuur.

Het schip is speciaal gebouwd voor de rederij en kan 230 gasten meenemen in 103 hutten. Op de 8 dekken die gelegen zijn aan de achterkant van het schip vind je alle faciliteiten, zoals een lounge, restaurant, 2 lezingen zalen, bars, een spa en fitness. Het buitenzwembad ligt werkelijk fenomenaal op het achterdek met prachtig uitzicht. De meeste hutten op het schip hebben overigens een eigen balkon, maar je kunt ook een bed boeken in een hut voor 4 of 8 personen die je dan deelt.




Routes naar het paradijs

Gekscherend wordt de Aranui 5 ook wel de Freighter to Paradise genoemd, het vrachtschip naar het paradijs. De gebruikelijke route is een 13-daagse reis naar de afgelegen eilandengroep Marquesas. Daar bezoekt het schip een aantal bestemmingen waar vracht wordt afgeleverd én waar je als passagiers echt kennis kunt maken met de lokale cultuur.

In 2021 voegt de rederij daar bovendien twee routes aan toe naar de Cook Islands en de Society en Tuamotu eilanden. Maar dé meest bijzondere cruise is toch wel de jaarlijkse reis naar Pitcairn. Eén van de meest afgelegen eilanden ter wereld.

In 1954 waren de Tuamotu eilanden de eerste bestemmingen van Aranui. Zo voer de rederij tientallen jaren daar naar toe tot in 1978 de route naar de Marquesas eilanden daar bij kwamen. Het eerste passagiersschip volgde in 1984, de Aranui I. Sinds al deze jaren bestaat het personeel aan boord uit lokale Polynesische crew die soms al meer dan 30 jaar werken voor de rederij.

Wat is inclusief?

De 13-daagse Marquesas route bezoekt alle 6 bewoonde eilanden, die exotische namen dragen zoals Nuku Hiva, Ua Huka, Ua Pou, Hiva Oa, Fatu Hiva en Tahuata.

Hoogtepunten zijn onder meer het verkennen van de archeologische vindplaatsen van de Taipivai-vallei op Nuku Hiva, die bezaaid is met stenen tikis en rotstekeningen; door de bergen van Ua Huka door 4X4 of rijdend op een van de beroemde Marquesan-paarden die wild rondlopen op dit eiland. Op Hiva Oa is er een bezoek aan het voormalige huis van de kunstenaar Paul Gauguin en op Fatu Hiva, de meest weelderige en verre van de eilanden die tijdens de reis zijn bezocht, is er gelegenheid om de zonsondergang te bekijken in de baai van Maagden die op de werelderfgoedlijst van UNESCO staat.

Als gast van Aranui zijn de excursies inclusief, 3 maaltijden per dag inclusief een fles wijn per tafel, lunch in een lokaal restaurant, culturele shows en lezingen. De cruise is bijvoorbeeld verkrijgbaar vanaf €4364 in een buitenhut.

Bedenk dat dit een uniek stukje van de wereld is waar niet veel mensen gaan komen én waar je echt van harte welkom bent.

 

Boekingen voor dit bijzondere schip maak je bij onze expeditiepartner:

Waterproof Expeditions

 

 

 

Miriam

Hi, ik ben Miriam, oprichtster van Cruisereiziger! Meer dan 10 jaar geleden ben ik voor het eerst op een cruiseschip gestapt en sinds die tijd heeft het cruisen mij meer dan 200% te pakken. Ik ben ervan overtuigd dat er voor iedereen een geschikte cruise te vinden is. Op Cruisereiziger help ik je daarbij. Ondersteun ons werk in deze tijden! Dat kan door bijvoorbeeld een cruisegadget in onze webwinkel te kopen. Zo heb je toch nog een beetje dat cruisegevoel thuis.

3 thoughts on “Aranui 5: Vrachtschip of cruiseschip?

    • 22 november 2020 om 10:20
      Permalink

      heel interessant maar vergeet niet dat de company maritiem belge in de jaren 1950 en60 zoon schepen had voor 244 pasagiers.

      Beantwoorden
  • 22 november 2020 om 15:19
    Permalink

    Heb een aantal van deze eilanden bezocht op een wereldcruise. Ze zijn zeer zeker de moeite waard, maar de prijs is fors, zeker als je bedenkt dat er nog een fikse vliegreis bijkomt.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Aan het laden