Renovatie Vasco da Gama voor Nicko Cruises

Cruiseschip Vasco da Gama (de ex-Statendam) wordt grondig onder handen genomen tijdens een werf bezoek in Lissabon zodat het schip klaar is in mei 2021.

Zowel de scheepstechnologie als de hutten en suites staan ​​centraal bij de uitgebreide upgrade. Met een bedrag in de orde van grootte van de dubbele cijfers, investeert het zusterbedrijf van nicko cruises, Mystic Cruises, in duurzaam en toekomstgericht reizen.

De nieuwe toevoeging aan de vloot van Nicko cruises bevindt zich momenteel op de scheepswerf van Lisnave in de buurt van Lissabon. Daar wordt het schip gebruiksklaar gemaakt en krijgt het tal van technische en visuele updates. Zo krijgt de Vasco da Gama een nieuwe verflaag en staan binnenkort werkzaamheden in het droogdok op het programma.  Het schip, gebouwd in 1993, is in 2015 en 2017 ingrijpend gerenoveerd. Bij deze renovaties lag de focus op de vernieuwing van de openbare ruimtes, de restaurants en bars, de twee zwembaden en het wellnesscentrum.

Nieuwe inrichting voor hutten

“De inrichting van de hutten en suites is gedateerd. Met hun elegante design en moderne kleurstelling zullen de geplande verbouwingen een frisse wind laten waaien en voldoen aan de eisen van het moderne cruiseschip ”, weet Guido Laukamp, ​​directeur van nicko cruises, zeker.

“Met de aanstaande technische upgrades zal het schip niet alleen voldoen aan de laatste milieueisen, maar ook aan de regelgeving voor de komende jaren op het gebied van afvalwaterafvoer en emissiereductie. We bewandelen een pad van duurzaam en toekomstgericht reizen”, vervolgt Laukamp. Mystic Cruises, het zusterbedrijf van Nicko Cruises, dat het schip afgelopen oktober op een veiling heeft gekocht, investeert nu tientallen miljoenen in uitgebreide renovatiewerkzaamheden voordat het schip koers zet naar Nicko Cruises.

Ongeveer een kwart van de investering zal worden besteed aan het upgraden van de gastenverblijven. De hutten krijgen een fris design en worden voorzien van nieuwe tapijten, banken en fauteuils. Gordijnen, dekbedovertrekken en kussens in bijpassende kleuren maken het nieuwe ontwerp van de hutten compleet. De baden worden aangevuld met een glasbescherming. Alle hutten en suites zullen ook worden uitgerust met nieuwe tv-toestellen. Alle 29 suites krijgen een complete make-over.

Technische upgrades op het gebied van duurzaamheid

Naast de algehele revisie van de dieselelektrische motoren, die werken met zwavelarme MGO (scheepsgasolie), krijgt de Vasco da Gama een SCR-katalysator waarin ureum wordt gebruikt om stikstofoxiden te neutraliseren door middel van selectieve katalytische vermindering. Dit vermindert stikstofoxiden met wel 95 procent. De SCR-katalysator aan boord komt overeen met het zogenaamde TIER III-niveau van de emissievoorschriften van de Internationale Maritieme Organisatie (IMO).

De SCR-katalysator die op het cruiseschip wordt gebruikt, overtreft aanzienlijk de huidige eisen voor milieubescherming in kwetsbare gebieden zoals de Noord- en Oostzee en ligt dit jaar al ruim boven de eisen om vanaf 2025 bijvoorbeeld langs de Noorse Fjorden de varen.

Op de Vasco da Gama wordt ook een nieuw rioleringssysteem gebruikt van het in Berlijn gevestigde MARTIN Systems GmbH. De biologische afvalwaterzuiveringssystemen die in Duitsland zijn ontwikkeld en vervaardigd, bieden een uitstekende afvalwaterkwaliteit, reduceren zwevende deeltjes tot nul en voldoen aan de nieuwste internationale en lokale eisen zonder het gebruik van chemicaliën. Wat overblijft, is gezuiverd afvalwater dat zwemwaterkwaliteit bereikt.

Miriam

Hi, ik ben Miriam, oprichtster van Cruisereiziger. Meer dan 10 jaar geleden ben ik voor het eerst op een cruiseschip gestapt en sinds die tijd heeft het cruisen mij meer dan 200% te pakken. Ik ben ervan overtuigd dat er voor iedereen een geschikte cruise te vinden is. Ik help je graag daarbij!

Vond je dit een handig artikel?
Je kunt ons gemakkelijk ondersteunen door via deze links producten te kopen: Bol.com of Coolblue of zoek een leuk cadeautje uit in onze eigen webwinkel.

Alvast hartelijk dank voor je steun! Zo kunnen wij deze site met veel passie blijven vormgeven :-)