Cruisereiziger
Reisverslag

Reportage: Op bezoek bij de Vikingen op de Lofoten eilanden met Havila Capella – dag 2

Miriam was op uitnodiging van Havila Voyages mee met de Havila Capella, één van de twee postschepen die de welbekende Noorse kustroute varen van Bergen naar Kirkenes. Miriam reisde in 5 dagen van Trondheim naar Kirkenes, voorbij de Noordkaap! Op dag 2 varen we met de Havila Capella via Bodø richting de Lofoten eilanden.

Na een heerlijke nacht met een erg rustige zee, sta ik om 07:00 op om te kijken hoever we van de poolcirkel afzitten! Gisteren tijdens het bijpraatmoment sprak expeditieleider Harald al over dit bijzondere punt: de poolcirkel, die precies over Noorwegen ligt op 66° 33′ noorderbreedte. Vanaf dit punt vind je in de zomer de Midzomernachtszon, waar de zon niet meer onder gaat, en in de winter het Noorderlicht en de zon niet meer op komt. Om precies 07:51.42 uur varen we langs het eilandje, Vikingen, waar een monument staat om de poolcirkel aan te geven. Met de spotlight worden we op het monument gewezen. De kapitein laat zijn scheepstoeter klinken om dit bijzondere moment te markeren!

Om 09:00 loop ik voor mijn ontbijt binnen in restaurant Havrand voor mijn eerste ontbijt. Je kunt vanaf zeven uur ontbijten, maar ik heb gekozen voor negen uur. Vannacht is de Havila Capella nog gestopt in Brønnøysund, Sandnessjøen en Nesna, waarvan ik zeer weinig gemerkt heb. Ik zie wel bij het ontbijt wat nieuwe gezichten, lokale reizigers die op- en afstappen op de route. Net als het lunch en diner, kan ik voor mijn ontbijt uit diverse kleinere gerechten kiezen. Uiteraard kan je altijd bijbestellen als je meer wilt.

Het was overigens vannacht extreem rustig weer en onbewolkt, wat ervoor zorgde dat we gisteravond zeer laat nog het Noorderlicht konden zien. We werden inderdaad geïnformeerd via de omroep, die ik in mijn hut aan had gezet. Ook zag ik op mijn tv, op de boegcamera, het Noorderlicht verschijnen. Het Noorderlicht was nog niet groots aanwezig, maar kleine plukken die door de lucht heen dansten.

Om 10:00 uur varen we Ornes binnen, een mooie binnenkomst met eilandjes waar typische Noorse huizen staan. We blijven 10 minuten en in die tijd worden door een vorkheftruck vier enorme zakken van het schip naar de kade gereden, waarna direct de gangway weer opgehaald wordt en we snel afscheid nemen van Ornes.

Wij varen rustig verder en de ‘evenementen’ volgen elkaar snel op. Zo snel dat mensen, na de ene bezienswaardigheid, met hun jas dicht weer binnen gaan zitten om te wachten op het volgende hoogtepunt. Je hoeft je niet te vervelen: om 10:30 uur start de viering van het passeren van de poolcirkel, eerder die morgen. Uiteraard met het nodige theater 😉 Wie wil, krijgt ijsblokjes in zijn nek om dit te vieren!

In de middag komen we aan in Bodø, waar we 2 uur en een kwartier blijven liggen. In Bodø heb ik de mogelijkheid om de stad in te gaan of om deel te nemen aan een excursie. Je kunt als excursie bijvoorbeeld kiezen tussen een wandeling naar de natuur buiten Bodo of een bustour naar de stroming Saltstraumen, waar het water 4x per dag met 60 km per uur zich door een nauwe opening wurmt. Omdat ik vanavond al deelneem aan een andere excursie, loop ik zelf de stad in. Ik bekijk het stadje te voet en loop even langs de jachthaven en het water. Om half 3 wordt het al wat schemerig en gaat de zon langzaam onder. Ik merk dat het aantal uren licht hier, minder wordt per dag.

Ik zorg dat ik op tijd weer terug ben! Dus voor de veiligheid heb ik 15:00 aangehouden in plaats van 15:20 uur. Eenmaal op het schip gaat het rustige leven verder. Mensen zitten in de lounges, er zijn lokale inwoners ingestapt, of mensen zoeken hun hut op. Bij het vertrek van de Havila Capella is de zon ondergegaan en geniet ik van de vele lichtjes in de stad wanneer we langsvaren.

Het avondeten sla ik over want ik ga op excursie in Stamsund (19:15 uur), op de Lofoten eilanden waar je bergen vindt met hoge pieken. We stoppen er een kleine 25 minuten, maar tijd genoeg om uit te stappen. Ik ga naar een Vikingmuseum in Leknes, waar we een feestelijke Vikingmaaltijd krijgen aangeboden met uiteraard ‘echte’ Vikingen daarbij die met ons het Julfeest vieren. Een klein uur worden we getrakteerd op lamsvlees, eten zonder vork, aardappelen, groente en rijst. De bus rijdt ons vervolgens naar een andere haven waar de Capella inmiddels aan de kade ligt: Svolvaer. Onderweg zien we het Noorderlicht verschijnen omdat het wederom onbewolkt is.

We zijn nog geen 5 minuten met het schip onderweg als we door de intercom worden geattendeerd op het Noorderlicht. En hoe! Met velen vergapen we (en maken vooral veel foto’s) ons aan het dansende Noorderlicht, achter en boven de piekige Lofoten bergen.

P.S. Goed om te weten is, dat – in tegenstelling tot de foto’s – je vaak een wittige waas ziet aan de horizon. Pas als je een foto maakt, zie je dat het groenig (of een andere kleur) licht is.

Lees ook:

Wil jij met Havila Capella varen? Vraag een gratis offerte aan bij:

Helaas, geen resultaat. Kom snel een keertje terug.

Miriam

Hi, ik ben Miriam, oprichtster van Cruisereiziger. Meer dan 10 jaar geleden ben ik voor het eerst op een cruiseschip gestapt en sinds die tijd heeft het cruisen mij meer dan 200% te pakken. Ik ben ervan overtuigd dat er voor iedereen een geschikte cruise te vinden is. Ik help je graag daarbij!

Vond je dit een handig artikel?
Je kunt ons gemakkelijk ondersteunen op Patreon, door via deze links producten te kopen: shop de mooiste koffers bij Duifhuizen, Bol.com, Coolblue of zoek een leuk cadeautje uit in onze eigen webwinkel. Kijk zeker ook even op onze contactpagina voor andere ondersteuningsmogelijkheden.

Alvast hartelijk dank voor je steun! Zo kunnen wij deze site met veel passie blijven vormgeven :-)