Biobrandstof

MSC Euribia vaart eerste cruise ter wereld met netto nul emissie van broeikasgassen

De cruisedivisie van MSC Group zal volgende week de eerste netto nul emissie reis in de sector maken wanneer het nieuwste vlaggenschip van MSC Cruises, de door vloeibaar aardgas (LNG) aangedreven MSC Euribia, haar scheepswerf in Saint-Nazaire, Frankrijk – waar ze momenteel wordt gebouwd – verlaat op weg naar haar doopceremonie in Kopenhagen, Denemarken. ​

Het nieuwe schip, het 22e schip in de vloot van MSC Cruises, zal vier dagen lang van Saint-Nazaire naar Kopenhagen varen en daarbij netto zero broeikasgassen uitstoten om aan te tonen dat netto nul uitstoot cruisen vandaag de dag mogelijk is. MSC Euribia vertrekt op 3 juni uit de Franse haven en komt op 8 juni aan in de Deense stad.

Pierfrancesco Vago, Executive Chairman van de cruisedivisie van MSC Group, legt uit: “Deze eerste netto zero emissie reis van ons nieuwste vlaggenschip MSC Euribia is een nieuwe belangrijke stap op onze reis naar een koolstofvrije omgeving en toont vooral de omvang van ons engagement.”

 

Bio LNG

MSC Cruises kocht 400 ton bio-LNG om haar engagement te tonen voor de inzet van drop-in hernieuwbare brandstoffen en energietransitie maatregelen naar de baanbrekende net zero gas emissies reis. ​ De cruiserederij is de eerste exploitant van zeecruises die bio-LNG koopt als brandstofbron met een aanzienlijke vermindering van de levenscyclusemissies.

Mr Vago gaat verder: “We kunnen dit echter niet alleen. Gezien het absolute belang van alternatieve brandstoffen voor onze industrie en ook voor andere sectoren in de samenleving om tot decarbonisatie te komen, moeten we allemaal samenwerken om de beschikbaarheid ervan op schaal te vergroten. Onze aankoop van bio-LNG is een duidelijk en betekenisvol signaal aan de markt dat er bij cruisemaatschappijen en de maritieme industrieën vraag is naar nieuwe en schonere brandstoffen, maar we hebben overheden, producenten en eindgebruikers nodig om samen te werken en de beschikbaarheid van deze broodnodige en nieuwe energiebronnen op te schalen.”

De netto nul emissie vaart zal gebruik maken van bio-LNG met behulp van een massabalanssysteem, de meest milieu-efficiënte methode om de voordelen van hernieuwbaar biogas te leveren. ​ De gehele toevoerketen zal volledig in overeenstemming zijn met de richtlijn van de Europese Unie inzake hernieuwbare energie, beter bekend als RED II, en elke afzonderlijke partij van het totale bio-LNG dat wordt geproduceerd is gecertificeerd door de International Sustainability & Carbon Certification.

Michele Francioni, Senior Vice President MSC Cruises, voegt toe : “De eerste reis van MSC Euribia zal een ongelooflijke prestatie zijn en staat voor jarenlange inzet en vastberadenheid. Het moet bewijzen dat we in staat zijn om met de bestaande scheepstechnologie te werken met netto zero emissie op het vlak van broeikasgassen. Dit is nog maar het begin. Wij zetten ons in voor deze overgang en stellen alles in het werk om deze overgang te vergemakkelijken. Dat kan niet zonder dat alternatieve brandstoffen zoals bio-LNG, e-LNG, groene waterstof of groene methanol op grote schaal beschikbaar komen om de visie van netto nul varen volledig te realiseren.”
Voor deze cruise met nul netto broeikasgasemissies, ondersteunde het Scandinavische energiebedrijf Gasum de rederij. Gasum is een toonaangevende producent van biogas en verwerker van biologisch afbreekbare afvalfracties in Scandinavië.

Optimalisatie

De snelheid en route van de eerste reis van MSC Euribia is speciaal ontworpen om de configuratie en belasting van de motoren te optimaliseren om het brandstofverbruik te minimaliseren. ​ Toegewijde energie-efficiëntiespecialisten van zowel MSC Cruises als de scheepsbouwer Chantiers de L’Atlantique zullen aan boord zijn om elk aspect van deze reis te controleren en te optimaliseren. Zij zullen samenwerken met de kapitein van het schip, kapitein Stefano Battinelli, en de hoofdingenieur van MSC Euribia, Pasquale Mastellone.

De energie-efficiëntie-experts van MSC Cruises aan wal in Londen zullen alle systemen aan boord voortdurend controleren en optimaliseren om de vraag naar energie te minimaliseren en extra mogelijkheden te identificeren om de energie-efficiëntie in real-time te verbeteren, terwijl het comfort voor alle passagiers aan boord hoog blijft.

Dit omvat een reeks maatregelen, van de configuratie van de motoren tot de snelheid van de individuele airconditioningsventilatoren in de passagiershutten, samen met de route en de optimalisering van de snelheid. ​ ​ ​

Alle gecombineerde initiatieven zullen energie besparen om het brandstofverbruik te verminderen.

De nieuwbouwschepen van MSC Cruises zijn brandstof-flexibele schepen die geschikt zijn voor verschillende hernieuwbare brandstoffen die vandaag beschikbaar zijn en in de toekomst worden verwacht. ​ Het gebruik van fossiel LNG leidt nu al tot een vermindering van de uitstoot van broeikasgassen met 20 procent in vergelijking met conventionele scheepsbrandstoffen en elimineert vrijwel alle zwaveloxide- en deeltjesemissies, terwijl ook stikstofoxiden met 85 procent worden verminderd.

Interesse in cruisen met MSC Cruises? Vraag een gratis offerte aan bij:

Cruise Online Sunweb

Bekijk enkele cruises

Marco

Als 'first-timer' op de Voyager of the Seas in 2007 was Marco meteen verkocht. Sindsdien is hij verzot op cruisen. Dat betekent na tientallen cruises nog steeds kippenvel bij het inschepen. Veel zeeën bevaren, maar niets mooiers dan cruisen op de Nieuwe Waterweg langs geboortestad Maassluis.

Vond je dit een handig artikel? Je kunt ons gemakkelijk ondersteunen! Zo kunnen wij deze site met veel passie blijven vormgeven :-)

Je kunt ons helpen door via deze links producten te kopen: Bol.com of Coolblue of een leuk cadeautje uit te zoeken in onze eigen webwinkel.

Alvast hartelijk dank voor je steun!