Aantal Nederlandse cruisepassagiers blijft groeien

Uit het jaarlijkse onderzoek van Cruise Lines International Association (CLIA) blijkt dat 113.000 Nederlanders in 2018 een cruise boekten, een groei van 2.2%. Opmerkelijk is de groei van het aantal passagiers onder de 30 jaar. Na een daling van een aantal jaar, groeide in 2017 het aantal passagiers tot 110.000 Nederlandse passagiers. Ook in 2018 zet de groei door met 113.000 cruisegasten. De reismarkt werd dinsdag bijgepraat op cruiseschip AIDAdiva in Rotterdam.

Kinderen steeds vaker mee

De groei van het aantal kinderen onder de 13 was het grootst: 21%. Het aantal tieners aan boord steeg met 13%. In totaal maakten 11.000 Nederlandse kinderen vorig jaar een cruise, in 2017 waren dat er 10.000. De al in 2017 gesignaleerde trend dat cruisen steeds populairder wordt onder millennials (20-39 jaar) zet zich in 2018 voort: in 2018 maakten 13.000 millennials een cruise, ongeveer 2000 meer dan het jaar ervoor.

“Met 113.000 cruisereizigers noteren we een mooie toename ten opzichte van 2017,” zegt Paul Nuyens, CLIA Manager voor Nederland, België en Frankrijk (zie foto). “Uit de cijfers blijkt hoe een cruisevakantie aanslaat bij een steeds breder publiek, zoals ook families met kinderen en jongeren. Heel wat schepen zijn gebouwd met deze doelgroep voor ogen. Ondertussen is de gemiddelde leeftijd volgens de CLIA-statistieken gedaald tot 53 jaar,” benadrukt Paul Nuyens. “In 2018 was ruim 40% van alle Nederlandse cruisepassagiers jonger dan 40 jaar.”

De top drie favoriete cruisebestemmingen van de Nederlanders ziet er als volgt uit:
1.  Centrale en Westelijke Middellandse Zee
2.  Caribisch gebied
3.  Noord-Europa

Enkele andere cruisecijfers voor Nederland:

  • De gemiddelde lengte van een cruise is negen dagen
  • Meer dan een kwart koos voor een cruise in het Middellandse Zeegebied
  • Na de Europese vaargebieden blijft het Caribische gebied verreweg de eerste keus voor een cruise verder weg: 23.000 mensen maakten een Caribische cruise
  • De Baltische staten waren ook in trek met een groei van 35%
  • Een recordaantal passagiers gingen naar de Canarische eilanden; een groei van 62%
  • Noord-Europa en de Canarische eilanden zijn het populairst in de leeftijdscategorie 50+, terwijl het Middellandse Zeegebied en het Caribische gebied juist populairder zijn bij een vaarpubliek onder de 50 jaar
  • Minicruises van 4-6 dagen zijn in populariteit toegenomen.

De globale cruisemarkt

Op wereldschaal blijft de cruisesector spectaculair groeien. Vorig jaar was er een groei van 7%, met maar liefst 28,5 miljoen passagiers wereldwijd.

Cruisetoerisme mag dan slechts 2% van de totale toeristische industrie uitmaken, toch ziet men een snellere groei bij de cruises dan bij de andere vormen van toerisme. Volgens de laatste UNWTO World Tourism Barometer was er een stijging van 6% van de aankomst van internationale toeristen, voor een totaal van 1,4 miljard mensen, terwijl het aantal cruisereizigers groeide met 7%.

De Europese cruisemarkt

Vorig jaar (2018) groeide het aantal passagiers van zeecruises met 3,3%, in vergelijking met 2017. In totaal waren er 7,17 miljoen Europese cruisegasten in 2018. Het populairste is het centrale en westelijke gedeelte van de Middellandse Zee (+1,2%, in totaal 2,27 miljoen passagiers). De Oostelijk Middellandse Zee is terug van weggeweest, met een stijging van 8,5% tot 746.000 passagiers.

Kleinere cruisebestemmingen als de Baltische Staten en de Canarische Eilanden groeiden eveneens, met respectievelijk 9% en 9,6%, samen goed voor 782.000 passagiers. Noord-Europa (exclusief de Oostzee) steeg met 4,8%, in totaal 1,43 miljoen passagiers.

Miriam

Hi, ik ben Miriam, oprichtster van Cruisereiziger! Meer dan 10 jaar geleden ben ik voor het eerst op een cruiseschip gestapt en sinds die tijd heeft het cruisevirus mij meer dan 200% te pakken. Ik ben ervan overtuigd dat er voor iedereen een geschikte cruise te vinden is. Op Cruisereiziger help ik je daarbij. Ga je mee op cruise?

close

Mis niets meer!


Ontvang minimaal één keer per week al het nieuws & aanbiedingen per mail.