Cruisereiziger
Reisverslag

Reportage MSC Armonia door de Oostelijke Middellandse Zee: Mykonos en Santorini (dag 3 en 4)

Ik ‘Kroes’ door het leven… een week (van 1-8 juli 2023) mocht ik voor de eerste keer mee op het MSC Armonia schip  van MSC Cruises om verslag te doen voor Cruisereiziger, super leuk! Wie ben ik? Ik ben Iris Kroes, 30 jaar en ja, -it’s all in the name- ik hou van cruisen en werk dan ook regelmatig als zangeres aan boord van schepen. Ik heb al vele cruisedagen erop zitten, maar deze week ga ik niet zingen, maar neem jullie met een verslag mee naar Venetië, Montenegro, Mykonos, Santorini & Ancona (Italië). In dit deel lees je over het bezoek van de MSC Armonia aan Mykonos en Santorini.

Op zee

Een heerlijke zeedag vandaag. In het begin van de ochtend voelden we lichtelijk de deining van het schip, maar toen lagen wij nog lekker te slapen in de hut. Om 10:00 uur begint, net als elke ochtend, de Aerobics op deck 11. Vanaf ons balkon op deck 10 kan je ook meedoen, want je hoort de klanken goed.

We konden heerlijk relaxen op deze zeedag op het Aurea Deck – waarbij je ook drankjes kon bestellen, sneller dan bij de bar beneden.

Het is gala evening tonight! Dus wij trokken onze mooiste outfits aan om te gaan dineren in het La Pergola restaurant. De aardige ober Farli uit Indonesië bediende ons elke avond. Na het diner zijn wij meteen doorgegaan naar Bar del Duomo. Eigenlijk is er elke avond een show met publieksparticipatie aan boord, en deze avond was dat ‘’Star for a night’’. Met band kon je een liedje zingen, ’s middags kon je repeteren en dan was je deze gala-evening the star of the night. Wij wisten niet dat je je moest opgeven, maar ik heb met volle overtuiging ons nog er tussen weten te fietsen.

Daar stonden wij – als zo ongeveer enige niet Spaans/Italiaans sprekende gasten- de hitsong ‘Valerie’ te zingen. We kregen een oorverdovend applaus en het was te gek dat het zo leuk werd ontvangen met applaus, aangezien wij verder geen Spaans of Italiaans spraken. We were the stars of the night! Iedereen kreeg uiteindelijk nog een kadootje, een rugtasje en sleutelhanger van MSC. Een hele leuke avond!

MSC Armonia in Mykonos, Griekenland

De tenderboot brengt ons in 10 minuten naar het eiland. Je waant je meteen heerlijk in de Griekse sferen en loopt gemakkelijk naar het centrum. Veel van de leuke huisjes en winkeltjes lijken op elkaar, dus verdwalen gaat ook best wel makkelijk. Gelukkig is het sfeertje zo leuk, dat het niet het allerergste is dat je straatjes meerdere keren voorbij loopt 😉

Het is top dat eigenlijk alles prima te doen is ter voet, Mykonos is vlak en loopt makkelijk. Al wandelend zijn wij naar de bekende molens gegaan, en het leuke is dat ze door Venetianen gebouwd zijn. Weer een mooie link met het startpunt van onze reis.

Terwijl wij wandelen richting ‘Little Venice’ – zien wij ineens allemaal mensen naar links kijken en foto’s maken. Geen idee wat we daar zouden tegenkomen, maar ineens staat Petros de Pelikaan midden in een restaurant! Een enorm beest en de officiële mascotte van Mykonos. Geinig, dat nèt wij die tegenkomen.

Mykonos is hèt party-eiland van Europa aan het worden, dus uiteraard moesten wij ook een feestje meepakken op Mykonos. Met de bus reden we voor een paar euro naar Paradise Beach. Daar bevinden zich meerdere clubs, waar je ook restaurantjes hebt en strandbedjes kunt huren (voor 80 euro per stuk). Het is geen strand, maar vooral strandbedjes, met steentjes. Verstandig dus om waterschoentjes mee te hebben en je handdoek van het schip mee te nemen.

De party was geweldig! En ook prijzig, want voor 1 cocktail ben je zo €19,- kwijt. Omdat het op een dinsdag was, was het rustiger dan normaal, maar desondanks waren er veel toeristen en partygangers (ook van het schip), die wel zin hadden in een feest, Dance the night away! Doordat wij zo lang in Mykonos waren, hebben we wel het entertainment aan boord gemist. We stapten om 01:15 uur weer op de laatste tender aan boord en konden nog net even een late night snackje meepakken, voordat we gingen slapen.

Santorini, Griekenland

Tenderen vandaag, we zijn gedocked net buiten de oude haven van Fira. Nadat we wel even hadden uitgeslapen van het leuke feestje op Mykonos gingen we 11:00 uur van boord. We kunnen kiezen, 600 treden bewandelen, per ezel, òf een kabelbaan naar boven. Met een temperatuur van zo’n 28 graden, is de keuze snel gemaakt, en pakken we de kabelbaan naar boven natuurlijk. Wel een tip om zo vroeg mogelijk van het schip te vertrekken, want wij kwamen ongeveer rond 11:30 uur aan en er stond een hele lange rij en eigenlijk is het natuurlijk zonde van de tijd om te wachten op deze mooie plek.

Als je een dag op Santorini doorbrengt, moet je natuurlijk Oia bezoeken. Dit is het beroemdste dorp van Santorini en staat wereldwijd bekend om haar prachtige kiekjes met de mooie kerkjes. De stad staat vol traditionele huizen, smalle straatjes en natuurlijk de heerlijke Griekse gerechten. Wij huurden een auto – net tegenover de uitgang van de kabelbaan) voor €59,- om naar Oia te rijden in een halfuurtje. Het tochtje onderweg is leuk, omdat je zo wat meer van het eiland ziet. Het eiland is erg droog, en her en der staan de leuke molens! Eenmaal daar zie je hòe bijzonder het dorpje is. Het is ècht net zo mooi als op alle plaatjes!

Eerst dwaalden we wat rond in de straatjes voor Oia, je kan heerlijk flaneren over de boulevard die langs de kustlijn loopt. Een prachtig uitzicht vanaf boven op de zee en in de verte kan je zelfs het schip ook nog zien liggen. Op zoek naar de leuke spots om foto’s te maken is wel een uitdaging, want overal heb je leuke steegjes & zit je ‘het punt’ te zoeken, maar uiteindelijk hebben we de mooiste hoekjes weten te vinden!

Omdat we niet heel veel tijd hadden en de laatste tender om 17:15 uur al terugging naar het schip, besloten wij de traptreden terug te nemen naar de tenderboot beneden. Warm hoor! Maar wel veel beter dan de ezels die naar boven en naar beneden lopen…. Erg sneu.
Eenmaal terug aan boord gingen we nog even genieten van de zonnestralen & onze leukste witte outfits uit de kast halen voor de White Party vanavond.

Hòe leuk is dit! Iedereen aan boord is in het wit gekleed en heeft zin in de party.  Het entertainment team staat op het podium en iedereen volgt de danspasjes mee, 1 groot feest onder de Griekse sterrenhemel!

Lees ook de andere publicaties over de MSC Armonia:

Wil jij net als Iris ook cruisen met MSC Cruises? Bekijk de mogelijkheden en boek bij:

Cruise Online Sunweb

De mooiste MSC aanbiedingen van dit moment

Vertrekjaar >

Cruise Caribbean met Aruba en Curaçao

Grand Voyage van Italië naar Rio de Janeiro

Miriam

Hi, ik ben Miriam, oprichtster van Cruisereiziger. Meer dan 10 jaar geleden ben ik voor het eerst op een cruiseschip gestapt en sinds die tijd heeft het cruisen mij meer dan 200% te pakken. Ik ben ervan overtuigd dat er voor iedereen een geschikte cruise te vinden is. Ik help je graag daarbij!

Vond je dit een handig artikel?
Je kunt ons gemakkelijk ondersteunen op Patreon, door via deze links producten te kopen: shop de mooiste koffers bij Duifhuizen, Bol.com, Coolblue of zoek een leuk cadeautje uit in onze eigen webwinkel. Kijk zeker ook even op onze contactpagina voor andere ondersteuningsmogelijkheden.

Alvast hartelijk dank voor je steun! Zo kunnen wij deze site met veel passie blijven vormgeven :-)