Cruisereiziger
Reisverslag

Scheepsportret Vasco Da Gama: fijn klein overzichtelijk schip

Miriam reisde op uitnodiging 4 dagen/3 nachten mee op cruiseschip Vasco da Gama van Nicko Cruises. De mini-cruise startte in Kiel en ging via Kopenhagen naar Bremerhaven, waar de ontscheping plaats vond. In dit artikel schets ik een uitgebreid scheepsportret wat ik tijdens deze cruise meemaakte.

Al eerder was ik aan boord van de Vasco da Gama geweest, toen het schip in Amsterdam lag voor 2 dagen. De reportage over de hutten lees je hier, mét toegevoegd de laatste actuele informatie van de laatste cruise zoals welke hutten overlast kunnen hebben van de motortrillingen en geluid.

Hoe is het cruisen bij Nicko Cruises op Vasco da Gama

Ditmaal was ik drie nachten aan boord van de Vasco Da Gama. Overigens een oude bekende, want het is de ex-Statendam van Holland America Line. Inmiddels heeft het schip diverse eigenaren gehad, zijn veel publieke ruimtes voorzien van een nieuw jasje, en vaart nu Nicko Cruises met het schip. De Duitstalige rederij verwelkomt internationale gasten, maar houd er wel rekening mee dat de boordtaal voornamelijk Duits zal zijn. Je kunt met Engels echter uitstekend terecht bij al het personeel aan boord, dat bijvoorbeeld uit de Filippijnen, Indonesië, Roemenië en Hongarije komt.

Balkonhut: veel ruimte

Aardig was dat ik bij deze cruise een balkonhut kreeg op dek 9 (vorige keer een suite op dek 10). Wat een ruime hut was dit! Ik had een behoorlijk diep balkon, voorzien van twee luxe loungemeubels. Het interieur was op sommige punten gerenoveerd, zoals een smaakvolle afscheiding tussen de zitbank (tevens bedbank) en het bed. De bedbank was nog een ‘oud’ meubelstuk.

Andere balkonhutten – die voor 2 personen zijn – hadden een mooie lichte nieuwe zitbank gekregen. Heel fijn was overigens in deze hut een waterkoker met toebehoren en een minibar met nog aantrekkelijke prijzen voor de drankjes.

Doordat mijn hut behoorlijk hoger lag en in het midden van het schip, heb ik geen geluidsoverlast of teveel trillingen van de motoren gevoeld. Passagiers die in hutten lager zaten en vooral naar achteren toe, hadden dit in hun hutten wél. De renovatie van de hutten is wat betreft nieuw tapijt en nieuwe tv’s vrijwel overal doorgevoerd. Echter zijn er nog wel hutten met wat wear & tear, ofwel wat hoekjes van lades, bureaus die niet meer heel zijn.

Culinair

In de dagen aan boord heb ik bij drie restaurants kunnen eten, waarbij ik  bij allemaal snel een tafel kon krijgen. Er zijn aan boord geen zittingen, maar wil je bij een specifiek restaurant heel graag eten, dan raad ik je aan om tijdig – bij het opengaan om 18:00 uur – naar het restaurant te gaan. In een vraaggesprek met de Griekse hoofdkok, Panos Georgopoulos, blijkt dat de rederij kiest voor zoveel mogelijk zelf maken van bijvoorbeeld sauzen, baksels en ander voedsel.

In het Fusion restaurant worden Aziatische gerechten gepresenteerd in een mooi ingericht restaurant, vooral de schilderijen zijn erg mooi. Ik genoot van een kleine wolfsbaars salade, een ramen noedel nestje, zeeduivel in kokosmelk en een sesam-panna cotta na. De porties kunnen overigens in dit en de andere restaurants aan de kleine kant zijn. Maar uiteraard kan je altijd een extra gang bestellen of bijvoorbeeld twee voorgerechten.  Voor wie wil kan overigens ook een Japans menu met onder andere sushi bestellen, aan twee bijzondere tafels. Dit is wel tegen een meerprijs van €25.

Een prachtige ruimte om in te dineren vind ik het Waterfront restaurant. Dit is het hoofdrestaurant, waar altijd plek is, ook juist met een wat groter gezelschap. Het menu bestaat uit een gedeelte klassiekers die altijd beschikbaar zijn, een vegetarisch menu en een wisselend dag aanbod. Ik koos voor de heerlijke carpaccio met truffelmayonaise, een mooi biefstukje en een Amerikaanse cheesecake.

Het buffetrestaurant is onherkenbaar van de Statendam-periode, is modern ingericht en biedt je duidelijk Europese gerechten. De ijsbar bij het Lido dek heeft heerlijk ijs en sorbetijs (dus zonder melkproducten gemaakt). Klein nadeel is dat de verkrijgbare brownies, en luxe chocolaatjes per stuk afgerekend moeten worden. Het ijs is wel inclusief in de prijs!

Entertainment

Het entertainment aan boord omvat veel muziek en in het theater zang, dans en cabaret. Daarbij is wel alles gericht op Duitse gasten. De gastentertainers spreken wellicht wel Engels, maar het cabaret dat ik bijvoorbeeld bezocht is geheel in het Duits. Er zijn 7 verschillende shows in het theater die ten gehore gebracht worden. Na het theater gaat de muziek door in The Dome, een gezellige lounge die verandert in een soort van nachtclub met een live-band. Daar gaat het tot laat in de avond door. Verwacht verder zeker geen miss-verkiezingen of dergelijk vermaak.

Sfeer

Je vindt op de Vasco da Gama een gemoedelijke sfeer, waarbij gasten elkaar snel aanspreken. De inrichting in de publieke ruimtes is mooi opgeknapt, en niet meer te herkennen van de oorspronkelijke Holland America Line tijd. Alleen in de gangen waar de hutten gelegen zijn, herken je de schilderijen en foto’s van de oude HAL vloot. Het laatste wat verder nog opgeknapt zal gaan worden, aldus Nicko Cruises, is op een gegeven moment de badkamers. Daar zijn vaak nog baden in verwerkt. De douchegordijnen zijn in ieder geval al glazen wanden geworden.

Kortom, de Vasco da Gama blijft een mooi klassiek schip, met deels moderne inrichting dat door haar grootte en aantal passagiers (de rederij neemt maximaal 1000 gasten mee) zeer overzichtelijk is.

Routes

De Vasco Da Gama maakt een groot gedeelte van het jaar haar wereldcruise. De eerstvolgende wereldcruise vertrekt al op 10 oktober 2023 uit Lissabon en zal gasten in 183 dagen meenemen over de gehele wereld naar Afrika, Azië, Australië, Nieuw-Zeeland en Midden-Amerika. Er zijn nog hutten op een van de 10 deel-trajecten verkrijgbaar. Zo kan je mee opstappen (of ontschepen) in Lissabon naar Kaapstad, de Malediven, Singapore, Manila, Sydney, Auckland, Puerto Vallarta en Curacao.

Na de wereldcruise vaart de Vasco da Gama vooral rond in de Middellandse Zee, Canarische Eilanden en daarna terug naar Noord- en West-Europa. Prijsvoorbeeld: 4 dagen/3 nachten op een Noord-Europa cruise is beschikbaar vanaf €494 (vertrek op 1 aug. 2024)

Lees ook:

 

Wil jij ook met de Vasco da Gama varen? Cruises zijn boekbaar bij:

Captain Cruise

 

Miriam

Hi, ik ben Miriam, oprichtster van Cruisereiziger. Meer dan 10 jaar geleden ben ik voor het eerst op een cruiseschip gestapt en sinds die tijd heeft het cruisen mij meer dan 200% te pakken. Ik ben ervan overtuigd dat er voor iedereen een geschikte cruise te vinden is. Ik help je graag daarbij!

Vond je dit een handig artikel?
Je kunt ons gemakkelijk ondersteunen op Patreon, door via deze links producten te kopen: shop de mooiste koffers bij Duifhuizen, Bol.com, Coolblue of zoek een leuk cadeautje uit in onze eigen webwinkel. Kijk zeker ook even op onze contactpagina voor andere ondersteuningsmogelijkheden.

Alvast hartelijk dank voor je steun! Zo kunnen wij deze site met veel passie blijven vormgeven :-)