Boskalis gaat Costa Concordia weghalen bij eiland Giglio

Een dochter van Boskalis, Dockwise, heeft de opdracht binnen om de Costa Concordia weg te slepen. Inderdaad zoals eerder gemeld gaat een zusterbedrijf van Boskalis met een speciaal schip, de Dockwise Vanguard de Costa Concordia weghalen bij het eiland Giglio. De Dockwise Vanguard is speciaal gebouwd om grote schepen en boorplatformen te vervoeren. Nu het contract ter waarde van 30 miljoen dollar binnen is, worden een aantal verbeteringen op de Dockwise Vanguard aangebracht. Het bedrijf Boskalis zegt dat slepen eigenlijk geen optie is geweest omdat de Concordia dan zou kunnen breken.

Er is besloten tot een unieke operatie waarbij de Concordia in zijn geheel op de Dockwise Vanguard wordt geladen en vervolgens veilig naar een locatie wordt vervoerd om te worden gesloopt. De opdrachtgever moet in overleg met de lokale autoriteiten nog een besluit nemen over de eindbestemming. Slopen van het schip in Italië is een van de mogelijkheden die nog wordt onderzocht.

De Dockwise Vanguard kan maximaal 117.000 ton aan, heeft zelf een lengte van 275 meter en een breedte van 70 meter. Het zou passen en meten worden; de Costa Concordia (114.000 ton) is 290 meter lang en heeft een breedte van 35,5 meter. De Dockwise Vanguard kan een gedeelte laten zakken onder water om de vracht mee te nemen.

boskalis Dockwise Vanguard

Marco

Als 'first-timer' op de Voyager of the Seas in 2007 was Marco meteen verkocht. Sindsdien is hij verzot op cruisen. Dat betekent na tientallen cruises nog steeds kippenvel bij het inschepen. Veel zeeën bevaren, maar niets mooiers dan cruisen op de Nieuwe Waterweg langs geboortestad Maassluis. Ondersteun ons werk in deze tijden! Dat kan door bijvoorbeeld een cruisegadget in onze webwinkel te kopen. Zo heb je toch nog een beetje dat cruisegevoel thuis.

Aan het laden