Wat maakt de Costa Smeralda zo duurzaam?

Tijdens een scheepsbezoek aan de Costa Smeralda in het Spaanse Barcelona waande ik me eigenlijk in Italië. Het eerste LNG schip voor Costa Cruises liet zich vol trots zien aan een handjevol mensen. Na een kleine vertraging in de bouw vertrekt het schip op zaterdag 21 december voor haar eerste cruise. Een LNG schip bouw je niet zomaar, daar is tien jaar planning aan vooraf gegaan. Ik vertel je alles wat je moet weten over dit duurzame schip.

1. Wat betekent LNG eigenlijk?

LNG is de afkorting voor Liquified Natural Gas, in het Nederlands vloeibaar aardgas. Het is dus eigenlijk gas dat in vloeibare vorm getankt kan worden. Bij gebruik voor de generatoren moet het weer gas worden en dat doet men door het te verwarmen. Een lesje scheikunde dus 😉

Momenteel zijn er nog maar 2 cruiseschepen die LNG gebruiken, namelijk de AIDAnova en de Costa Smeralda. Beide vallen onder de Carnival Corporation. Het bedrijf dat het aandurfde om een aantal jaar geleden  9 LNG cruiseschepen bij Meyer Turku te bestellen. Inmiddels zijn meer rederijen overgegaan tot het bestellen van nieuwbouwschepen en is er een duurzame trend gaande. Costa Cruises zal naast de Costa Smeralda ook LNG schip Costa Toscana bij de vloot gaan krijgen in 2021.

2. Wat zijn de voordelen en nadelen van LNG?

We gaan weer even de scheikunde les in: LNG zorgt voor aanzienlijk minder uitstoot, je zult dan ook geen rookpluim uit de schoorsteen zien komen. De geleerden vertellen ons dat in vergelijking met gewone diesel er minder schadelijke emissies zijn. Zo is er een afname van 85% van stikstof (NoX) en 20% minder Co2 uitstoot. Dat klinkt misschien niet zoveel, maar is op dit moment het beste wat te bereiken is met fossiele brandstoffen. Daarnaast is er een 0% uitstoot van zwaveldioxide en nauwelijks fijnstof uitstoot (afname van 95-100%).

Je kunt overigens in uitzonderlijke gevallen wel een pluim uit de schoorsteen van de Costa Smeralda zien komen. Wanneer de kapitein besluit om bij een (nood)manoeuvre extra kracht te gebruiken, schakelt hij de knop in voor het gebruik van reguliere gasolie.

De nadelen van LNG zijn met name te vinden voor de Costa Smeralda in de aanlevering van het LNG. Momenteel kan er in de Middellandse Zee slechts in 1 haven, in Barcelona, LNG getankt worden. Shell levert de LNG en een Nederlands bedrijf de tankers. Gelukkig kan de Costa Smeralda zo’n 2 weken varen als de 3 LNG opslagruimtes aan boord volledig gebruikt worden. De vloeistof moet erg koud bewaard worden, zo’n -161C!  Bij het opwarmen wordt het gas en kunnen de 4 generatoren daarvan voorzien worden. Voor een dagje aan de kade wordt overigens maar 1 generator gebruikt. Het complexe LNG systeem vergt overigens veel technische kennis waarvoor de technici aan boord een lang opleidingstraject hebben moeten volgen.

3. Energie aan boord

Cruiseschepen van tegenwoordig hergebruiken alles, van warmte tot het verwerken van water uit de zee. Ook de Costa Smeralda. Energieverspilling wordt zoveel mogelijk tegengegaan. Zo vind je overal LED verlichting, is de boeg zo ontworpen dat het zo min mogelijk weerstand heeft en wordt de warme van de generatoren hergebruikt.

Zonne- of windenergie zie je (nog) niet aan boord van cruiseschepen, dit is omdat deze nog te weinig opleveren. Een gemiddeld schip moet tenslotte wel een klein dorp aan mensen bedienen. De Costa Smeralda heeft wél de mogelijkheid om aan te sluiten op walstroom, zodat het schip zelfs zonder LNG kan functioneren. Helaas biedt nog geen enkele haven op de route deze faciliteit aan.

Leuk om te weten is dat de liften hun energie teruggeven aan het elektriciteitsnetwerk!  Iedere keer als je naar beneden of boven gaat, help je dus mee aan het hergebruik van stroom. Lopen is uiteraard nog duurzamer 😉

4. Vermindering van afval aan boord

Zoals veel andere cruiserederijen zorgt Costa Cruises ervoor dat het plastic voor eenmalig gebruik verdwenen is. De rederij gebruikt alternatieven in bijvoorbeeld de restaurants en bars. Daarnaast zijn er uitgebreide recycling straten aan boord, zodat glas, aluminium en papier voor gescheiden van elkaar worden opgeslagen. 100% van het afval doorgaat dit traject. Wist je dat van de aluminium blikjes er nu prachtige zitbanken in Savona staan? Deze bankjes zijn het resultaat van 4.300 gerecyclede blikjes, zo’n 60 kilo 🙂

5. Voedselverspilling

In februari 2018 is Costa Cruises gestart met 4GOODFOOD, om ervoor te zorgen dat er aan boord minder voedselverspilling plaats vindt. Nu bijna 2 jaar later is er 35% minder voedselverspilling. Cruisepassagiers worden in het prachtige buffetrestaurant erop gewezen met de campagne “Taste Not Waste” dat ze eerst moeten proeven en niet teveel moeten opscheppen.

Daarnaast ondersteunt de rederij een project ‘Food Gardens in Afrika ‘ (moestuinen in Afrika). Ruim 100 tuinen worden gesponserd in Kenya, Mozambique, Madagascar, Zuid-Afrika en Tanzania. Wanneer er bovendien voedsel over is op een schip, wordt dit aan de lokale voedselbanken gegeven wanneer een Costa schip aanmeert in een van de 11 aangewezen havens in Italië, Spanje en Frankrijk. Aan boord van de Costa Smeralda worden cruisereizigers bewust gemaakt van deze voedsel duurzaamheid bij de kookworkshops in het Laboratorio del Gusto Restaurant.

 

Cruises in de Middellandse Zee

De eerste cruise met de Costa Smeralda duurt één week en vertrekt op 21 december vanuit Savona, met een bezoek aan Barcelona op 23 december en stops in Marseille, Palma de Mallorca, Civitavecchia en La Spezia. Daarna vaart het duurzame schip het gehele jaar door in het westelijk deel van de Middellandse Zee. In de zomer wordt La Spezia omgewisseld met Cagliari op Sardinië. Overigens kan je gemakkelijk je duurzame cruise nog duurzamer maken door vanuit Nederland naar bijvoorbeeld opstaphaven Marseille met de trein te reizen. Inschepen kan je ook in Savona, Civitavecchia en Barcelona.

De duurzame cruises van Costa Smeralda zijn boekbaar bij:

Captain CruiseCruisereizenCruisetravelCruisewinkelDreamlinesKrasStipTUIZeetours

Miriam

Hi, ik ben Miriam, oprichtster van Cruisereiziger! Meer dan 10 jaar geleden ben ik voor het eerst op een cruiseschip gestapt en sinds die tijd heeft het cruisevirus mij meer dan 200% te pakken. Ik ben ervan overtuigd dat er voor iedereen een geschikte cruise te vinden is. Op Cruisereiziger help ik je daarbij. Ga je mee op cruise?

close

Mis niets meer!


Ontvang minimaal één keer per week al het nieuws & aanbiedingen per mail.