Cruisereiziger
Reisverslag

Reportage: Celebrity Apex in Santorini en afscheid (dag 7 en 8)

Miriam vaart op uitnodiging mee op de Celebrity Apex van Celebrity Cruises. De 8-daagse cruise vertrekt vanuit Piraeus/Athene en gaat naar Dubrovnik, Mykonos, Rhodos en Santorini. In dit zesde en laatste deel van de reportage zijn we in Santorini en bereiken we de ontschepingshaven Piraeus.

Oei, wind

Nadat we de eerste dagen perfect cruiseweer hadden, het schip gleed als het ware door het water heen, is het sinds 2 dagen behoorlijk gaan waaien. Dit is wel vaker het geval bij de Griekse eilanden dus ik kijk er niet echt van op. De Celebrity Apex houdt zich keurig stabiel met de enorme windvlagen in de baai van Santorini. Ook tijdens het varen vannacht, voelde ik – eindelijk 😉 – dat ik op een cruiseschip meevoer; met een lichte schommeling werd ik in slaap gewiegd. Zoals ik schreef, leek het de eerste dagen alsof we door het water gleden. Eigenlijk was dat ook zo. In een gesprek met de hoofdtechnicus legde hij uit dat er een luchtbubbeltjes-laag tussen het schip en het water wordt gecreëerd. Op die manier is er veel minder weerstand en dus minder verspilling van brandstof. Ook de ietwat merkwaardige stompe boeg, die je inmiddels bij meer cruiseschepen ziet, zorgt voor minder weerstand.

Om gelijk door te gaan met duurzame maatregelen; uiteraard heeft ook dit schip scrubbers die zorgen voor reiniging van de gassen uit de schoorsteen. Schadelijke stoffen komen zo niet in de lucht, maar worden opgevangen door een filter voordat het de vrije lucht bereikt. Feitelijk hoort dit heden ten dage tot de standaard uitrusting van een modern cruiseschip omdat de regelgeving vereist dat er minder schadelijke uitlaatgassen in de lucht komen.

Test

Voor alle gasten staat deze morgen eerst een COVID test op het programma. Dit gebeurt soepel in één van de vergaderruimtes aan boord. De inschepingstest op dag 1 en deze test, worden door dezelfde organisatie afgenomen en zijn daarna digitaal beschikbaar. Ook ontvang je in de middag in een brief de uitkomst. Bij mij was het wederom een negatieve test 🙂

Witte huizen, blauwe koepels en witte wijn

Via een boot van Santorini word ik daarna opgehaald voor een excursie. We varen naar de haven van Santorini waar ook de ferry’s aangekomen, de haven van Athinios. Dit is dus een andere haven dan waar je als (wandelende) cruisepassagier normaal gezien terecht komt; je kunt dan daarna kiezen uit de kabelbaan, lopend of met een ezel naar boven.

Vanaf Athinios is er een smalle weg naar boven toe waar alle auto’s en bussen overheen moeten. Met de excursie bezoek ik twee dorpen op het eiland: de bekendste Oia, in het noorden, en het minder bekende Pyrgos in zuidelijk deel van het eiland. Oia is het stadje bovenop de steile afgronden, dat je vanaf het cruiseschip ziet liggen. Het is vandaag relatief rustig met 800 passagiers van de Celebrity Apex en lokale toeristen. Je hebt er de ruimte en het is niet dringen.

Van Oia gaan we naar een kleine wijnproeverij dat precies boven de haven van Athinios gelegen is. Onder de schaduwdoeken proeven we de kenmerkende witte wijn en onder andere de bekende dessertwijn Vinsanto. Het meest merkwaardige zijn overigens de wijngaarden op het eiland omdat deze lage struiken omvatten. Daar tussendoor zie je wit geverfde stenen liggen die de zon weerkaatsen. De ranken hebben het overigens moeilijk op het eiland vanwege de droogte overdag. ‘s Avonds redden ze zich weer door de hoge luchtvochtigheid op Santorini.

Na de wijn rijdt de bus ons naar Pyrgos, een voor mij onbekend dorp dat tegen een heuvel ligt. Via de steile straatjes met witte huizen, wandelen we even naar boven tot het eerste kerkje. We hebben niet veel tijd meer omdat we in Oia, op onze wens, wat langer zijn gebleven. Gids Vera legt uit dat we alleen tussen een bepaalde tijd zorgeloos met de bus weer naar de haven kunnen rijden. Daarna komt namelijk een drukke ferry, met veel nieuwe toeristen. Vandaar dat we om twee uur echt bij de bus terug moeten zijn voor de terugkeer naar de Celebrity Apex. Alles pakt goed uit in de haven en via de boot bereik ik de Celebrity Apex weer.

Relaxen

De laatste middag van de cruise, ja echt 🙁 , breng ik door op een relaxte manier. Ik ga namelijk naar de Spa aan boord voor een bezoekje aan de zeer rustgevende Thermal Suite. Gewapend met een badjas bezoek ik de diverse ruimtes. Zo kan ik kiezen uit een hammam, stoomruimte of sauna. Het Crystalarium en de Salt Room zijn de twee kamers die het minst warm zijn, maar wel een uitermate gezonde werking hebben. In het Crystalarium staat een mooie Amethyst kristal die zorgt voor een natuurlijke heling. Ook de zoutkamer biedt, naar men zegt, een positieve werking aan op het ademhalingsstelsel en huid.

Echt cool vind ik de regenstraat waar je onder verschillende douches kan gaan staan met o.a. koude of warme mist, wisseldouche of heerlijk heet water (helaas is er geen bubbelbad). Ondertussen geniet ik van het mooie uitzicht op Santorini en eindig ik op de verwarmde ligbedden en daarna in de Float Room in een hangstoel. Heerlijk!

Afscheidsavond

Wat doe je op een laatste avond? Tja, de koffer inpakken hoort daar natuurlijk bij, maar vooral ook genieten van de laatste uren. Met een aantal mensen die ik heb leren kennen uit Duitsland, Frankrijk en Engeland, gaan we naar de meest geweldig locatie aan boord voor een diner: de Rooftop Garden Grill (waar ik ook de 1e dag ben geweest). Ditmaal kiezen we uit de kaart een aantal gerechten en gaan we voor een sharing dinner, waarbij iedereen alles kan proeven. De avond sluiten we af met een Silent Disco in het Grand Plaza. Daarbij krijg je een koptelefoon waarbij je je eigen nummer kunt kiezen uit drie. En daarna dansen! Wat een pret! Iedereen, van jong tot oud, doet mee. Het publiek zónder koptelefoon ziet alleen maar dansende mensen, en hoort niets!

Onderstaande foto’s kreeg ik van een fan uit Santorini:

Volgende morgen

Ik heb het niet heel laat gemaakt, maar de koffer heb ik niet meer op de gang kunnen zetten. Je mag de koffer ook zelf naar buiten dragen (met wat voorwaarden uiteraard) en dat doe ik dan ook. Na een vlot ontbijt, wachten we in de Retreat lounge voor suitegasten. Na begeleiding door de butler, is het tijd om voor de laatste maal mijn cruisekaart aan te bieden bij het uitchecken. Vaarwel Celebrity Apex!

Conclusie

Ik kijk terug op een geweldige week aan boord, op een prachtig verrassend schip, fijn oprecht personeel en een mooi all-inclusief concept. Het verminderd aantal passagiers & maatregelen aan boord maken het bovendien erg prettig in deze tijd om veilig te cruisen! Ik had vooraf niet gedacht dat een cruise zo ontspannend kan zijn in corona-tijd. De bubbel waarin je zit aan boord, is uitermate fijn. Dank aan AMCA en Celebrity Cruises voor deze cruise.

De komende tijd zal ik nog meer informatie online zetten; onder andere over de huttypes aan boord van de Celebrity Apex én een overzicht van de restaurants en bars.

Ben je ook nieuwsgierig naar de mooie Celebrity Apex? Bekijk de cruises bij:

Captain Cruise CruiseOnline Cruisereizen Sunweb TUI

Lees ook:

Miriam

Hi, ik ben Miriam, oprichtster van Cruisereiziger. Meer dan 10 jaar geleden ben ik voor het eerst op een cruiseschip gestapt en sinds die tijd heeft het cruisen mij meer dan 200% te pakken. Ik ben ervan overtuigd dat er voor iedereen een geschikte cruise te vinden is. Ik help je graag daarbij!

Vond je dit een handig artikel?
Je kunt ons gemakkelijk ondersteunen op Patreon, door via deze links producten te kopen: shop de mooiste koffers bij Duifhuizen, Bol.com, Coolblue of zoek een leuk cadeautje uit in onze eigen webwinkel. Kijk zeker ook even op onze contactpagina voor andere ondersteuningsmogelijkheden.

Alvast hartelijk dank voor je steun! Zo kunnen wij deze site met veel passie blijven vormgeven :-)