Cruisereiziger
Reisverslag

Reportage: Met de Zaandam door het Panamakanaal (dag 1 )

Miriam was op uitnodiging van Holland America Line op pad met de Zaandam. De cruise ging van Fort Lauderdale (Florida, Amerika) naar privé-eiland Half Moon Cay, Cartagena in Colombia en de doorvaart door het Panamakanaal. In Costa Rica is het einde van de cruise voor Miriam, maar varen de overige gasten op deze 16-daagse cruise nog verder naar Guatemala, Mexico en eindhaven San Diego. Miriam begint haar cruise een dag eerder op Schiphol.

Een dag eerder

Zoals gebruikelijk met Caribische of overzeese cruises is het verstandig om minimaal een dag eerder af te reizen naar je inschepingshaven. Voor mij wordt dat Fort Lauderdale, dat naast Miami ligt. Met de trein ga ik naar Schiphol om daarna vrij vlot door de incheckbalie en security te gaan. Luchtvaartmaatschappij SAS – Scandinavian Airlines – vliegt mij eerst naar Kopenhagen en met een paar uurtjes tussenstop daarna naar Miami. Om lokale tijd kwart over 8 in de avond, land ik in een warm Miami. Met een taxi sta ik in nog geen 30 minuten in het Hyatt Place Fort Lauderdale CruisePort hotel, dat best dichtbij de cruise terminals ligt, zo bemerk ik de volgende dag in een shuttlebusje. In 10 minuten sta ik bij de Zaandam.

Ik ben precies op mijn door de rederij gewenste inschepingstijd en in een mum van tijd ben ik door de formaliteiten heen. Om 13:00 is het dan zover en mag ik aan boord! Mijn Vista Suite – een balkonhut op dek 7 – is behoorlijk ruim. Kamerjongen Nanang komt zich gelijk even voorstellen, en blijkt een familielid te hebben gehad die in Rotterdam woonde.

MS Zaandam

Zaandam - Holland America Line
Zaandam

Even een klein voorstelrondje: de Zaandam is één van de twee kleinste schepen (met de Volendam) in de vloot van Holland America Line. Ze is in 2000 in de vaart gekomen en biedt plek aan maximaal 1432 passagiers en 615 crew. Kapitein tijdens deze reis is Michiel Willems en hoteldirector Darren Lewis. Erin is de charmante cruisedirector. Met de eerste twee spreek ik later uitgebreid over de Zaandam. Na een heftige Covid tijd, heeft het schip een mooie renovatie ondergaan in diverse binnenruimtes en hutten.

Het eerste uur aan boord

Het eerste uur verwonder ik me over de behoorlijk ruime hut en mooi dieper balkon. Maar eerst even de verplichte veiligheidsvideo bekijken en daarna naar het promenadedek om me daar te melden voor een korte uitleg. De lunch roept me daarna 😉 en ik smikkel mijn eerste Lido-restaurant maaltijd op: heerlijke sushi!

Vista Suite no. 7060

Mijn Vista Suite op dek 7, achter aan bakboordzijde, is een balkonhut met diep balkon. Er ligt een tas voor me klaar van 150 jaar HAL. De hut heeft veel diepte met een mooie lichtblauwe sofa, een tafeltje, en naast de sofa een minibar. De sofa is bovendien een bed voor 1 persoon, waarmee deze hut een 3-persoons hut wordt. Alles ziet er sfeervol uit met blauwe accenten: kussentjes en een bedloper. Je hebt veel kastruimte, bij de ingang 5 eenheden, waaronder eentje met een kluis, 2 badjassen en sloffen.

Bij het bureau heb je 9 lades. Er liggen en staan een verrekijker, HAL fleecedekens, föhn, make up spiegel, een dienblad met een fles water (toeslag) en diverse glazen. Deze vista suite heeft overigens twee tussengordijnen. Eentje om de sofa van het bed te scheiden en eentje bij de gang. Opvallend en wat ik nog niet kende is het oranje The basics boekje waarin staat hoe op het schip het entertainment is geregeld, over de mededelingen, inschepen etc.

De badkamer is voorzien van een bad met waterjets! Alles ziet er keurig uit in deze Vista Suite en is zeer goed onderhouden.

Het balkon is vrij diep en heeft lekkere stoelen met voetenbankjes. Daarnaast is er een losstaand tafeltje. Alle hutten op dit dek hebben een overhang van het lido-dek erboven, maar ik heb deze niet als storend ervaren. De zon kan nog steeds op het balkon komen, maar voor uitgebreid zonnebaden zul je naar de zwembaden moeten gaan.

Uiteraard hebben we dit ook vastgelegd op film:

We vertrekken!

Rond vier uur is het feest op het achterdek! De Sail Away Party gaat starten en dat betekent ook dat de Zaandam gaat vertrekken voor haar 16-daagse cruise! Wil je optimaal genieten van het vertrek, dan kan je niet alleen op het achterdek staan, maar ook via de trappen geheel achteraan naar de 2 dekken daaronder. Aan de bakboordzijde liggen we aan de kade, en aan stuurboord is een prachtig stukje natuur.

Met de bocht mee naar rechts, langs prachtige villa’s en majestueuze appartementengebouwen, gaan we naar open zee.  De wind slaat hard toe en vrijwel iedereen die bij de reling stond, vlucht naar binnen, vandaar dat dus de ligbedden al netjes opgestapeld lagen 😉 Zo kunnen ze zeker niet wegwaaien.

Om 20:00 uur, zie ik op mijn Holland America Line telefoonapp Navigator, is het tijd voor de show over de roots van de rederij: Origin Story. Het ontroert me oprecht met o.a. de emigratie geschiedenis, het oude hoofdkantoor van de HAL – het huidige Hotel New York- en uiteraard de schepen door de tijd heen in vogelvlucht.

Je boekt Holland America Line bij:

15-daagse cruise Noordkaap met de Rotterdam

15-daagse cruise Groot-Brittannië, Schotland en Ierland met de Rotterdam

8-daagse cruise Noorse Fjorden met de Rotterdam

22-daagse cruise Schotland, IJsland en Groenland met Nieuw Statendam uit Amsterdam

Miriam

Hi, ik ben Miriam, oprichtster van Cruisereiziger. Meer dan 10 jaar geleden ben ik voor het eerst op een cruiseschip gestapt en sinds die tijd heeft het cruisen mij meer dan 200% te pakken. Ik ben ervan overtuigd dat er voor iedereen een geschikte cruise te vinden is. Ik help je graag daarbij!

Vond je dit een handig artikel?
Je kunt ons gemakkelijk ondersteunen op Patreon, door via deze links producten te kopen: shop de mooiste koffers bij Duifhuizen, Bol.com, Coolblue of zoek een leuk cadeautje uit in onze eigen webwinkel. Kijk zeker ook even op onze contactpagina voor andere ondersteuningsmogelijkheden.

Alvast hartelijk dank voor je steun! Zo kunnen wij deze site met veel passie blijven vormgeven :-)