Aan het woord: Zaandams kapitein Michiel Willems over het Panamakanaal
Miriam was recent op uitnodiging van Holland America Line op pad met de Zaandam. De cruise ging van Fort Lauderdale (Florida, Amerika) naar privé-eiland Half Moon Cay, Cartagena in Colombia en het hoogtepunt de doorvaart door het Panamakanaal. In Costa Rica is het ontschepen voor Miriam, maar varen de overige gasten op deze 16-daagse cruise nog verder naar Guatemala, Mexico en eindhaven San Diego. Na de dag dat we door het Panamakanaal zijn gegaan, varen we op een rustige zee rustig richting Costa Rica en spreek ik met kapitein Michiel Willems.
Van de zeeverkenners naar een cruiseschip
Kapitein Michiel Willems ontvangt mij in zijn werkkamer aan het einde van de ochtend op de zeedag, waar we langs de zuidkust van Panama varen richting Costa Rica. We zijn de dag ervoor het Panamakanaal doorgevaren en alle passagiers genieten nog volop van die dag. Michiel heeft net overleg gehad over de volgende cruise, waarin de Zaandam dezelfde route in tegenovergestelde richting zal maken, dus van San Diego naar Fort Lauderdale. “Ik moet ver genoeg vooruitkijken met Shore Excursions en de Hoteldirector om eventuele knelpunten te herkennen.” De Zaandam vaart als kleiner schip vaak de door kapitein Willems geliefde langere routes. “We cruisen daarna twee weken in het Caribisch gebied en aansluitend een 28-daagse Amazone cruise. Midden maart ga ik dan weer naar huis.” Het kapiteinschap wordt dan overgenomen door Ane Smit, die dan 3 maanden aan het roer staat.
Opvallend genoeg was het geen familietraditie die kapitein Michiel Willems naar zee bracht, maar eerder een persoonlijke fascinatie voor boten en water. “Als 12-jarige werd ik lid van de Zeeverkenners, waar we rondom Eindhoven en naar de Biesbosch zeilden. Het was altijd mijn grote hobby en op een gegeven moment ben ik gaan informeren naar een carrière op zee”. Zijn opleiding deed hij bij de Zeevaartschool in Amsterdam waar hij vanaf zijn allereerste stage in 1993 al bij Holland America Line terecht kon én bij zijn afstuderen in 1995 direct in dienst kwam. De vloot was toen nog klein: “Ik startte op de Statendam, die toen vrij nieuw was. Daarnaast waren er de oude Noordam (1984-2004), de oude Nieuw Amsterdam (1983-2003), oude Westerdam (1988-2002) en oude Rotterdam (5, 1959-1997).”
Michiel is momenteel tien jaar kapitein en heeft de afgelopen jaren voornamelijk op de Oosterdam en Zuiderdam gevaren en daarvoor de S-klasse (zoals Maasdam en Veendam) en R-klasse (de Amsterdam, Rotterdam, Zaandam en Volendam), dus de kleinere schepen in de vloot. “Ik voel me meer thuis op deze klasse schepen dan op de nieuwste. Er is gewoon iets speciaals aan de gezelligheid aan boord.” aldus de Willems. “Als kapitein is de uitdaging om ervoor te zorgen dat de bemanning het naar zijn zin heeft, daar zijn we veel mee bezig. We zijn altijd hard aan het werk, plannen voor de bemanning leuke dingen en kijken continue vooruit. We hebben met het team vooral ook plezier in het werk.”
Terugblik op het Panamakanaal
Michiel is gestopt met tellen over hoe vaak hij door het Panamakanaal is gegaan: “Ik schat dat ik zo’n 75 keer het Panamakanaal heb doorkruist, meestal aan boord van de Zuiderdam gedurende een periode van 5 jaar.” De Zuiderdam heeft veel gedeeltelijke doortochten gedaan. “Het ritueel begon door eerst de Gatun-sluizen te varen, vervolgens passagiers aan wal te brengen net voorbij de sluizen in de Yacht Club haven voor excursies, en daarna snel met de Zuiderdam terug door de Gatun sluizen om passagiers in Colon weer op te halen.”
Hoewel de procedure redelijk hetzelfde is gebleven, vertelt hij, zijn er qua beheer wel enkele veranderingen opgetreden. Vroeger werd het kanaal beheerd door de VS, maar nu zijn het de Panamezen die eigenaar zijn. “Ik ben nog niet door de nieuwe sluizen gegaan, want de schepen die in de ‘oude’ sluizen passen, gaan in de oude sluizen. Interessant is overigens dat de meeste Amerikaanse gasten toch de voorkeur geven aan het oude kanaal.”
Loodsen aan boord
Volgens de boeken wordt het schip overgenomen door loodsen, maar in werkelijkheid is er een uitstekende samenwerking. In totaal kwamen er 6 verschillende loodsen aan boord op het gehele traject van meer dan 80 km. Ik vraag Michiel hoe dat het communiceren met de locomotieven in zijn werk gaat, wat voor ons als passagiers een fascinerend schouwspel is. “De loodsen kennen de haven goed, terwijl wij het schip door en door kennen. De loods staat voortdurend in contact via de walkie-talkie met de locomotieven. Zij antwoorden met een bel en knipperlampje. De antwoorden van de achterste locomotieven zijn overigens niet altijd hoorbaar, maar belangrijker is dat er wordt gedaan wat de loods vraagt. Ikzelf sta aan het roer.”
Met een schetstekening van Michiel krijg ik uitleg over de zes locomotieven. “Voor, midden en achter hebben we elk 2 treintjes die het schip in het midden moeten houden en de snelheid kunnen aanpassen. De twee voorsten en twee achtersten zorgen voor stabiliteit, terwijl de middelsten de snelheid regelen, maar allemaal kunnen ze remmen.” De loods geeft hen aanwijzingen door ze te noemen bij naam: de bakboord locomotieven worden aangeduid met center locomotieven en de stuurboord locomotieven met side locomotieven. “Ze zijn ongelooflijk krachtig. We zijn overigens een relatief licht schip, vergelijkbaar met een lege bak in vergelijking met een zwaarbeladen vrachtschip. Als het moet, liggen we zó stil door de locomotieven.”
In de sluizen varen we met een snelheid van 1,5 knoop. Als Michiel wat haast heeft, gaat hij iets sneller. “Met de Zuiderdam hadden we vaak tijdsdruk. We konden toen tot maximaal 2,5 knoop, wat nog werd toegelaten door de loods en de locomotieven.“
Op het meer zelf, het Gatun meer, mag je harder varen, maar dat hangt af van het verkeer en de timing. “We moesten gisteren van loods wisselen bij Gamboa, maar waren eigenlijk wat te vroeg. Dus we moesten vrij langzaam omdat we moesten wachten op de loods, die er nog niet was.” De loodsen gaan van het ene naar het andere schip, dus heel erg vooruit lopen op het schema gaat niet.
Van de lage waterstand op het traject heeft de Zaandam weinig last gehad. Vooral vrachtschepen hebben diepgang-vereisten opgelegd gekregen en mogen niet te zwaar beladen zijn. “In 2010 moest het kanaal vanwege een te hoge waterstand zelfs enkele keren sluiten. Maar dat gebeurt slechts zelden,” aldus Michiel
Op het verlanglijstje
Op het verlanglijstje van bestemmingen staan Oceanië en Azië: “Ik heb niet veel in Azië gevaren. Dat zou erg leuk zijn, maar wel pittig vanwege de drukke zeevaart daar. Ook Nieuw-Zeeland en Australië heb ik nog nooit gedaan. Zoals het er nu uitziet, ben ik aan boord als de Zaandam begin 2026 vanaf San Diego in 3 maanden naar deze landen vaart. Dus dat zou mooi zijn!”
Wil je ook kapitein Michiel Willems ontmoeten? Hij is nog tot half maart 2024 aan boord. Wanneer de Zaandam deze zomer in Alaska vaart, komt hij weer op het schip als kapitein.
Reis je mee?
Lees verder:
- Reportage: Met de Zaandam door het Panamakanaal (dag 1)
- Scheepsportret Zaandam
- Ultieme dag op Half Moon Cay
- Op zee met de Zaandam: een blik op de restaurants
- Met de Zaandam in Colombia: historie en lokale specialiteiten
- Door het Panamakanaal
- Aan het woord: Zaandams kapitein Michiel Willems over het Panamakanaal
Een aantal mooie aanbiedingen van Holland America Line
15-daagse cruise Noordkaap met de Rotterdam
- 15-daagse cruise Noordkaap
- Met de nieuwe Rotterdam vanuit Rotterdam 🙂
- Bezoek ook de Lerwick Eilanden en Schotland
- Op de route: Honningsvag (Noordkaap), Alesund, Trondheim, Tromso, Leknes en Lerwick, Portree, Invergordon (voor Invernesss), South Queensferry (voor Edinburgh).
- Klik door voor je ANWB leden voordeel cadeaus!
- Houd rekening met kosten ter plaatse, zie beschrijving bij ANWB
2025 124-daagse Wereldcruise HAL met Zuiderdam
- Vertrek op 4 januari 2025
- 124 dagen
- Vanuit Fort Lauderdale t/m Singapore
- Met Zuiderdam
- Bezoek o.a. Caribisch gebied, Zuid-Amerika, Hawaii, Australië, Zuid-Afrika, Middellandse Zee
- Binnenhut: €27.355 / Buitenhut: €29.355 / Balkonhut: €39.335 / Suite: €51.655
- Excl. €7,50 verplichte kosten per boeking
- Houd rekening met kosten ter plaatse, zie beschrijving bij Sunweb
2025 – 134 dagen Pool tot Pool Wereldcruise met Volendam
- Vertrek op 25 januari 2025
- 134 dagen
- Vanuit Fort Lauderdale
- Met de Volendam
- Bezoek Noord- en Zuid-Amerika van Pool tot pool
- Binnenhut: €29.649 / Buitenhut: €31.749 / Balkonhut: op aanvraag / Suite: €57.649
- Excl. 7,50 euro kosten per boeking
- Voor ter plaatse te betalen kosten, zie beschrijving
8-daagse cruise Noorwegen en Schotland – ms Rotterdam
- 8-daagse cruise Noorwegen en Schotland – ms Rotterdam
- Noorse fjorden, de Shetland Eilanden en de Schotse Hooglanden.
- Bezoek Eidfjord, Haugesund, met Shetland Eilanden en Invergordon
- Cruise o.b.v. volpension & incl. fooien t.w.v. $ 112,- p.p.
- Ook te boeken met ‘Have It All pakket’: ontvang vele extra’s!
8 daagse Noorse Fjorden Cruise met de Rotterdam vanuit Rotterdam – 2024
- Vertrek gemakkelijk vanuit Rotterdam
- Diverse data in 2024:25 mei/27 juli of 21 september 2024
- In 2024!
- Met Alesund, Bergen, Geiranger en Eidfjord
- Houd rekening met kosten ter plaatse, zie beschrijving bij CruiseOnline
Door het Panamakanaal met de Zaandam
- Op de kleinere Zaandam
- Vanuit Miami of San Diego
- 15-daagse cruise
- Bezoek ook privé eiland Half Moon Cay en Mexico, Guatemala, Costa Rica, Colombia
- Diverse vertrekken
Topprijs! Met de Rotterdam op populaire Fjordencruise
- Met de Rotterdam
- Vanuit Rotterdam!
- Bezoek de steden Oslo en Kristiansand en fjordenhavens
- Routes variëren iets per datum:1 juni/29 juni/20 juli/24 aug/14 sept.
- Vertrek op mei-aug.
- Houd rekening met bijkomende kosten, klik door naar CruiseOnline
15-daagse cruise IJsland en Schotland vanuit Rotterdam
- 15-daagse cruise Noorwegen, IJsland en Schotland
- Met de Rotterdam
- Langs Kopenhagen, Oslo, Stavanger, Shetland Eilanden, 4 bestemmingen in IJsland, en Stornoway en Invergordon in Schotland
- Vertrek op 6 juli en 31 augustus 2024.
- Cruise o.b.v. volpension & incl. fooien t.w.v. $ 224,- p.p.
- Houd rekening met kosten ter plaatse, zie beschrijving bij ANWB
- Klik door voor Extra Ledenvoordeel!
15-daagse cruise Groot-Brittannië, Schotland en Ierland met de Rotterdam
- 15-daagse cruise Groot-Brittannië, Schotland en Ierland
- Bezoek Edinburgh, de Schotse Hooglanden, de Hebriden archipel, het Noord-Ierse Belfast, Liverpool, Noord-Wales en de Ierse steden Dublin en Cork.
- Deze cruise is een perfecte balans van steden en natuur in het noorden van Groot-Brittannië en Ierland.
- Aan boord van de Rotterdam, het vlaggenschip van Holland America Line, ontbreekt het je aan niets.
- 11 mei of 3 augustus 2024
- Klik door om te zien welke ledenvoordelen je ontvangt!
- Houd rekening met kosten ter plaatse, zie beschrijving bij ANWB
8-daagse cruise Noorse Fjorden met de Rotterdam
- 8-daagse cruise Noorse Fjorden – ms Rotterdam
- Eidfjord, Ålesund/Molde, Geiranger, Bergen…
- Je ziet en beleeft het allemaal tijdens deze fjordencruise met ms Rotterdam, het vlaggenschip en dé trots van Holland America Line.
- De maaltijden, een uitgebreid entertainment- en activiteitenprogramma en ANWB-reisbegeleiding zijn inclusief.
- Klik verder welke ANWB leden voordelen je ontvangt!
- Houd rekening met kosten ter plaatse, zie beschrijving bij ANWB
15-daagse cruise Noorwegen, IJsland en Schotland met de Rotterdam
- 15-daagse cruise Noorwegen, IJsland en Schotland
- Met de Rotterdam
- Langs Kopenhagen, Oslo, Stavanger, Shetland Eilanden, 4 bestemmingen in IJsland, en Stornoway en Invergordon in Schotland
- Vertrek op 6 juli en 31 augustus 2024.
- Cruise o.b.v. volpension & incl. fooien t.w.v. $ 224,- p.p.
- Houd rekening met kosten ter plaatse, zie beschrijving bij Stip
15-daagse cruise Canarische Eilanden met Nieuw Statendam vanuit Rotterdam
- 15-daagse cruise naar de Canarische Eilanden
- Vanuit Rotterdam!
- Naar bloemeneiland Madeira, Tenerife, Gran Canaria, Lanzarote, Gibraltar en A Coruna
- Houd rekening met kosten ter plaatse, zie beschrijving.
22-daagse cruise Schotland, IJsland en Groenland met Nieuw Statendam uit Amsterdam
- 22-daagse cruise Schotland, IJsland en Groenland – MS Nieuw Statendam
- Cruise met vertrek & aankomst in Amsterdam
- Cruise o.b.v. volpension & incl. fooien t.w.v. $ 336,- per persoon
- TIJDELIJKE ACTIE: boek voor 1 december en ontvang gratis boordtegoed tot wel $100 p.p!
- Prachtige reis naar de Noorse fjorden, Groenland, Ijsland, Faröer Eilanden, de Schotse eilanden en Edinburgh.
- Houd rekening met kosten ter plaatse, zie beschrijving bij Stip
22-daagse cruise Schotland, IJsland en Groenland met de Zuiderdam
- Met de Zuiderdam van Holland America Line
- Vertrek uit IJmuiden!
- 22-daagse cruise naar Schotland, IJsland én Groenland
- Bezoek o.a. 2 bestemmingen in IJsland, 3 op Groenland, Oslo in Noorwegen, de prachtige eilanden van Schotland en Edinburgh.
- Bekijk deze reis bij de ANWB voor je unieke Ledenvoordeel!
- Houd rekening met kosten ter plaatse, zie beschrijving bij ANWB
Topprijs: naar IJsland met Holland America Line
- Met de Nieuw Statendam van Holland America Line
- Inschepen in Kopenhagen en ontschepen in Reykjavik
- Bezoek onderweg Oslo, Nordfjordeid, Akureyri, Isafjordur en Reykjavik
- 8-daagse cruise
- Ook verkrijgbaar als 15-daagse cruise met ontscheping in Kopenhagen!
- Bekijk bijkomende kosten bij Cruisereizen
Topdeal: naar IJsland met Holland America Line (15 dagen)
- Met de Nieuw Statendam van Holland America Line
- In- en ontschepen in Kopenhagen
- Bezoek onderweg Oslo, Nordfjordeid, Akureyri, Isafjordur en Reykjavik, Heimaey, Djupivogur, Kirkwall en Invergordon (Schotland)
- 15-daagse cruise
- Bekijk bijkomende kosten bij Sunweb
Waarom toch die verplichtte fooien?? Ik vraag aan mijn klanten ook geen fooi , om dat ik hún auto repareer, daar betalen ze voor , en als ik een cruises maak ,daar betaal ik ook voor bij de H.A.L moet ik dan ook nog een fooi geven ??,
Ik hoop dat ik antwoord van u krijg.
Vriendelijke groet Cor van Zetten
Dag Cor,
Je ziet inmiddels een tweedeling in de cruisebranche. Enerzijds de rederijen die het nog steeds hebben, en anderzijds steeds meer rederijen die het inclusief in de prijs doen. De Amerikaanse cruisepassagier ziet het als iets vanzelfsprekends want overzees is het wel een gebruik om iedereen fooi te geven. Dat betekent niet dat je het altijd maar hoeft te betalen. We schreven er een artikel over:
https://www.cruisereiziger.nl/2022/03/12/tips-fooien-service-charges-tips/
groet Miriam