Walstroom voor Cruise Port Rotterdam in 2024

Het college B&W van Rotterdam heeft besloten te willen investeren in de walstroominstallatie van Cruise Port Rotterdam (CPR) en gaat aan de gemeenteraad voorstellen om dit vanuit de Eneco-middelen te doen. Het gaat om een renteloze lening van maximaal van 8,75 mln euro. De andere helft verwacht CPR te verkrijgen uit subsidies. Hiervoor zijn afspraken gemaakt tussen het Havenbedrijf (Hbr), CPR en het stadsbestuur. Naar verwachting wordt de installatie in 2024 in gebruik genomen.

Wethouder Arjan van Gils (Financiën en Haven) is groot voorstander van de aanleg: “De realisatie van de walstroominstallatie heeft een grote maatschappelijke waarde voor Rotterdam. Met een jaarlijkse aankomst van meer dan 100 cruiseschepen is Cruise Port Rotterdam belangrijk voor de lokale economie en het toerisme in de stad maar zorgt ook voor luchtverontreiniging. Door het gebruik van walstroom vermindert de verontreiniging aanzienlijk. Zo’n 65% van de cruiseschepen die Rotterdam aandoen kunnen daarvan gebruik maken.”

Het college heeft de ambitie om in 2030 90% van de zeecruiseschepen die Rotterdam bezoeken aan de walstroom aan te sluiten. Tot nu toe is er nog geen walstroomvoorziening en blijft een generator draaien om stroom op te wekken. Met de definitieve komst van de walstroomvoorziening aan de Wilhelminakade wordt ongewenste CO2-uitstoot gereduceerd en is er een grote verbetering van de luchtkwaliteit. Voor het voorstel van het college is de gemeenteraad aan zet. Het college wil de gemeentelijke bijdrage doen uit de Eneco-middelen. Hiervoor vraagt het college van de raad voor de zomer een akkoord.

Cruise Port Shore Power BV (CPSP)

CPR (Cruise Port Rotterdam) heeft speciaal voor de walstroom een nieuwe BV opgericht: CPSP. Deze partij wordt eigenaar van de walstroominstallatie en verzorgt de operatie en de exploitatie ervan. CPSP kiest een tariefmodel waarmee cruiserederijen gaan betalen en daarmee worden de kosten van de installatie gedekt en de subsidie van de gemeente kan worden terugbetaald. CPR verwacht dat de andere helft van het benodigde geld uit subsidies wordt verkregen. Directeur Mai Elmar is blij met het besluit: “De toekomst van de terminal is nu gewaarborgd en we kunnen verder met onze mooie, duurzame cruisehaven.”

Havenbedrijf

HbR wordt de uitvoerende partij. Het stelt zijn kennis en ervaring beschikbaar om de walstroominstallatie aan te leggen en subsidies, vergunningen aan te vragen. Het vindt het nog te vroeg om aan te geven wat de walstroominstallatie exact moet kosten. Dat heeft ook te maken met de huidige situatie in Oost-Europa en de prijsstijgingen die daarmee gepaard gaan. “De aanleg van walstroom op Cruise Port Rotterdam past in het beleid van het Havenbedrijf om samen met de bedrijven en de gemeente te werken aan de energietransitie van de haven. Walstroom speelt daarbij een voorname rol”, aldus Allard Castelein, CEO van het Havenbedrijf.

Bron: Port of Rotterdam

Marco

Als 'first-timer' op de Voyager of the Seas in 2007 was Marco meteen verkocht. Sindsdien is hij verzot op cruisen. Dat betekent na tientallen cruises nog steeds kippenvel bij het inschepen. Veel zeeën bevaren, maar niets mooiers dan cruisen op de Nieuwe Waterweg langs geboortestad Maassluis.

Vond je dit een handig artikel? Je kunt ons gemakkelijk ondersteunen! Zo kunnen wij deze site met veel passie blijven vormgeven :-)

Je kunt ons ondersteunen door via deze links producten te kopen: Bol.com of Coolblue of in onze eigen webwinkel. Alvast hartelijk dank voor je steun!

One thought on “Walstroom voor Cruise Port Rotterdam in 2024

  • 10 maart 2022 om 15:23
    Permalink

    Eindelijk wordt men wakker en komt men tot het besef dat het milieu niet het ondergeschoven kindje mag zijn en walstroom een positieve impact heeft op de Rotterdamse leefomgeving. Het wordt tijd dat ALLE cruiseschepen en niet slechts 65 procent straks op walstroom van deze voorziening gebruik maken. Over vervuilende vliegtuigen wordt veel gesproken, maar vervuilende schepen daar hoor je amper iets van en gaat alles traag en moeizaam dat moet toch anders kunnen !
    Nederlandse NS treinen rijden op groene stroom, als de stroom die de walstroom installatie OOK op groene stroom basis wordt opgewekt, komt dat het milieu alleen maar ten goede !
    Ook zou het gebruik van zware stookolie op schepen moet worden teruggebracht en meer op LNG, elektrische aandrijving worden aangestuurd waar zelfs de nieuwe Holland America Line schepen het helaas nog laten afweten. Duurzaamheid is nog een mager begrip in de cruise industrie, dus is de Rotterdamse walstroom planning een stap in de goede richting…
    En hoe zit het met de andere havens zoals Amsterdam en IJmuiden, gaan die ook walstroom voorzieningen creëren voor (cruise)schepen, of blijft het beperkt tot Rotjeknor ?

Reacties zijn gesloten.