Cruisereiziger
Persoonlijke blogSloopVerkoop/koopVoorbereiding

Overzicht: Welke cruiseschepen zijn verkocht?

Cruiserederijen proberen in de tijd dat ze niet mogen varen, kosten zoveel mogelijk te beperken door bijvoorbeeld cruiseschepen te verkopen. Een cruiseschip dat stil ligt kost overigens miljoenen per maand. Voornamelijk de oudere schepen worden daarbij afgestoten omdat zij niet meer ‘efficiënt’ kunnen opereren. In dit artikel lees je welke schepen in de COVID-tijd 2020-2021 van eigenaar gewisseld zijn.

Lees hier welke schepen in 2022 zijn verkocht
Het oudste schip uit het overzicht is van 1948, de jongste van 2007. Helaas is het niet elke rederij gelukt om genoeg kosten te besparen en zijn er al faillissementen uitgesproken (Pullmantur, Cruise & Maritime Voyages). Wij geven je een overzicht van alle schepen die in 2020 en 2021 verkocht, gesloopt óf een (nog) onbekende bestemming hebben. Voor drie schepen uit dit rijtje, geldt dat deze al in een eerder stadium verkocht waren of het besluit al genomen was. Het gaat om de Costa Atlantica, Costa Mediterranea (no. 5 en 6 in de lijst) en de Astoria (no.27). Rekenen we deze schepen niet mee, dan is de gemiddelde leeftijd van de onderstaande schepen 29 jaar.

1. Maasdam (1993) – Holland America Line

De Maasdam is samen met de Veendam verkocht aan een Griekse reder, Seajets. Deze reder zit in het (snelle) ferryverkeer en zet met de aankoop van liefst 6 cruiseschepen een eerste stap in cruises. De Maasdam is omgedoopt tot Aegean Myth.

2. Veendam (1996) – Holland America Line

De Veendam is verkocht aan Seajets. Ze heeft inmiddels een andere naam gekregen; de Aegean Majesty.

3. Amsterdam (2000) – Holland America Line

De Amsterdam is samen met haar zus, de Rotterdam (IV), verkocht aan Fred. Olsen Cruise Lines. Ze zal gaan varen onder de naam Bolette.

4. Rotterdam (1997) – Holland America Line

De Rotterdam (VI) is ook verkocht aan Fred. Olsen Cruise Lines. Zij heeft de naam Borealis gekregen.




5. Costa Atlantica (2000) – Costa Cruises

Costa Atlantica wordt uit de Europese vloot getrokken van Costa Cruises. Samen met de Costa Mediterranea zal ze gaan varen in Azië voor de Aziatische tak van Costa. Dit werd al twee jaar geleden bekendgemaakt, maar dit jaar pas in uitvoering gebracht.

6. Costa Mediterranea (2003) – Costa Cruises

De Costa Mediterranea wordt uit de Europese vloot getrokken van Costa Cruises. Samen met de Costa Atlantica zal ze gaan varen in Azië voor de Aziatische tak van Costa. Dit werd al twee jaar geleden bekendgemaakt, maar dit jaar pas in uitvoering gebracht.

7. Costa neoRomantica (1993) – Costa Cruises

De Costa neoRomantica is verkocht aan Celestyal Cruises. De Costa NeoRomantica wordt het derde cruiseschip in de vloot van Celestyal Cruises naast de Celestyal Crystal en Celestyal Olympia.

8. Costa Victoria (1996) – Costa Cruises

De Costa Victoria uit 1996 is verkocht aan de San Giorgio del Porto Group scheepswerf. Eind juni arriveerde het in de haven van de Italiaanse stad Piombino waar ze gesloopt wordt.

9. Oceana (2003) – P&O Cruises

De Oceana is verkocht aan het Griekse Seajets. Ze is omgedoopt tot Queen of the Oceans. De Oceana zal waarschijnlijk samen met de Veendam en Maasdam de cruisevloot gaan worden van de Grieken.

10. Pacific Aria (1994) – P&O Cruises Australië

De Pacific Aria van P&O Cruises Australia zou verkocht worden aan Cruise & Maritime Voyages (zie illustratie). Deze rederij is helaas failliet. Naar alle waarschijnlijkheid zal het schip naar de Griekse rederij Seajets gaan.

11. Pacific Dawn (2007) – P&O Cruises Australië

Voor de Pacific Dawn geldt hetzelfde als de Pacific Aria: het zou verkocht worden aan het failliet gegane Cruise & Maritime Voyages (zie illustratie). De nieuwe koper is geheim gehouden, waarschijnlijk gaat ze naar Ocean Builders en kunnen mensen een eigen hut aan boord kopen.

12. Carnival Fantasy (1990) – Carnival Cruise Line

Carnival Fantasy wordt momenteel gesloopt op de sloopwerf in Aliaga, Turkije. Het schip kwam daar aan eind juli 2020.




13. Carnival Inspiration (1996) – Carnival Cruise Line

De Carnival Inspiration wordt momenteel gesloopt op de sloopwerf in Aliaga, Turkije.

14. Carnival Imagination (1995) – Carnival Cruise Line

Carnival Imagination wordt momenteel gesloopt op de sloopwerf in Aliaga, Turkije. Het schip kwam daar aan half september 2020.

15. Carnival Fascination (1994) – Carnival Cruise Line

De Carnival Fascination is eveneens verkocht. Aan wie is onbekend. Wel bekend is dat de Fascination als hotelschip zal gaan fungeren in Azië met de nieuwe naam Century Harmony. Echter, werd dit schip eind 2021 ook verkocht aan een sloopbedrijf en zal zij toch uit elkaar gehaald gaan worden.

16. Sun Princess (1995) – Princess Cruises

Rederij Princess Cruises, onderdeel van Carnival Corp, maakte bekend dat ook de Sun Princess en Sea Princess verkocht zijn. De Sun Princess zal gaan varen voor de Japanse organisatie Peaceboat.

17. Sea Princess (1998) – Princess Cruises

De Sea Princess is verkocht aan een onbekende koper.

18. FTI Berlin (1980) – FTI Cruises

FTI maakte bekend te stoppen met haar cruise-activiteiten met de FTI Berlin uit 1980. Het nieuwe merk Dreamliner Cruises heeft het schip gekocht en gaat het grondig verbouwen tot een ultra luxe cruiseschip met de naam Dream Goddess.

19. Monarch (1991) – Pullmantur

Het 32-jaar oude cruiseschip Monarch van de Spaanse cruisemaatschappij Pullmantur Cruises is half juli gearriveerd nabij het Turkse Aliaga waar het wordt ontmanteld.

20. Sovereign (1988) – Pullmantur

Ook cruiseschip Sovereign wordt gesloopt in het Turkse Aliaga. Bekijk hieronder hoe het schip haar (indrukwekkende) laatste meters vaart.

21. Zenith (1992) – Pullmantur

De Zenith maakte onderdeel uit van failliet gegane Pullmantur. Het schip ligt in Lavrio, Griekenland, maar zal gaan varen voor het Japanse Peaceboat.

22. Horizon (1990) – Pullmantur

De Horizon maakte ook onderdeel uit van het failliete Pullmantur. Ze ligt momenteel in Lefsina, Griekenland, met onbekende bestemming.

23. Vasco da Gama (1993) – Cruise & Maritime Voyages

De Vasco da Gama van het failliet gegane Cruise & Maritime Voyages is geveild in oktober. Update 14/10: Het schip is gekocht door het Portugese Mystic Cruises. Ook Nicko Cruises zal met dit schip gaan varen.

24. Columbus (1989) – Cruise & Maritime Voyages

De Columbu van het failliet gegane Cruise & Maritime Voyages wordt geveild in oktober. Inmiddels is bekend dat ook dit schip naar het Griekse Seajets gaat.

25. Magellan (1985) – Cruise & Maritime Voyages

Ook de Magellan van het failliet gegane Cruise & Maritime Voyages wordt geveild in oktober. Inmiddels is bekend dat ook dit schip naar het Griekse Seajets gaat.

26. Astor (1987) – Cruise & Maritime Voyages

De Astor van het failliet gegane Cruise & Maritime Voyages wordt geveild in oktober. Het schip zal helaas worden gesloopt in Turkije, in Aliaga.

27. Astoria (1948) – Cruise & Maritime Voyages

Al vóór het faillissement van rederij Cruise & Maritime Voyages maakte de rederij bekend dat het afscheid zou nemen van de Astoria. Scheepseigenaar Portuscale Cruises neemt het schip waarschijnlijk terug omdat CMV het schip charterde.

28. Marco Polo (1965) – Cruise & Maritime Voyages

Het oudste schip van deze lijst, de Marco Polo van het failliet gegane Cruise & Maritime Voyages wordt eveneens geveild in oktober. Ook dit schip van CMV zal, net als de Astor, worden gesloopt. Dit zal gebeuren in het Indiase Alang.

29. Marella Celebration (1984) – Marella Cruises

Het oudste en kleinste schip in de vloot van Marella Cruises is verkocht voor sloop. Ze ligt momenteel in Elefsis, Griekenland.

30. Black Watch (1972) – Fred. Olsen Cruise Lines

Door de komst van twee nieuwere schepen in de vloot, de Borealis (ex-Rotterdam) en Bolette (ex-Amsterdam), besloot Fred. Olsen Cruise Lines de Black Watch uit de vloot te halen. Het schip is verkocht aan een eigenaar in Turkije die het schip voor huisvesting zal gebruiken.

31. Boudicca (1975) – Fred. Olsen Cruise Lines

Door de komst van twee nieuwere schepen in de vloot, de Borealis (ex-Rotterdam) en Bolette (ex-Amsterdam), besloot Fred. Olsen Cruise Lines de Boudicca uit de vloot te halen. Het schip is verkocht aan een eigenaar in Turkije die het schip voor huisvesting zal gebruiken.

32. Albatros (1973) – Phoenix Reisen

De Albatros is gekocht door een Egyptische hotelketen met meer dan 15 hotels. Het schip zal gaan fungeren als hotelschip in de Rode Zee. Doordat er goede banden zijn tussen de koper en Phoenix, kunnen Duitse gasten bij Phoenix een reis (blijven) boeken naar dit toekomstige hotel.

33. Karnika (1990) – Jalesh Cruises

De Karnika (onder andere ex-Pacific Jewel, ex-Ocean Village Two en ex-Crown Princess) is een schip van het failliet gegane Jalesh Cruises. Het schip is verkocht voor sloop in Alang, India.

34. Empress of the Seas (1990) – Royal Caribbean Int.

De Empress of the Seas is in december 2021 verkocht aan een partij in Azië/Pacific. Het gaat waarschijnlijk om de nieuwe Indiase startup Cordelia Cruises, een opvolger van het failliet gegane Jalesh Cruises. Het schip zal blijven varen.

35. Majesty of the Seas (1992) – Royal Caribbean Int.

De Majesty of the Seas is in december 2021 verkocht aan een partij in Azië/Pacific. Het schip zal blijven varen.

36. Pacific Princess (1999) – Princess Cruises

De Pacific Princess verlaat als kleinste schip van Princess Cruises de vloot vanwege efficiency overwegingen. Het schip is verkocht aan Azamara en zal gaan varen als de Azamara Onward. Azamara is in de COVIDperiode in handen gekomen van een investeerder. Daarmee wordt de Pacific Princess het vierde schip in de vloot van de kleine luxe rederij. Tevens heeft de rederij dan 4 redelijk identieke schepen in handen van het voormalige Renaissance Cruises.

37. Mein Schiff Herz (1997) – TUI Cruises

De Mein Schiff Herz heeft al een lange geschiedenis achter haar naam staan, maar moet in 2023 toch uit de vloot van het Duitse TUI Cruises. In maart 2021 werd bekendgemaakt dat ze is verkocht aan het Britse Marella Cruises, overigens ook eigendom van het grote TUI.

38. AIDAcara (1999) – AIDA Cruises

AIDA Cruises maakte in juni 2021 bekend dat zij afscheid neemt van haar oudste schip in de vloot uit 1996, de AIDAcara. Door uitbreiding van de vloot met de duurzamer AIDAcosma, herstructureert de rederij haar vloot. Daarbij kijkt AIDA met name naar haar duurzaamheidsdoelstellingen. Het schip begint in maart 2022 met haar nieuwe naam Astoria Grande voor de Russische rederij Akvilon.

39. Costa Magica (2004) – Costa Cruises

De Costa Magica gaat in 2004 switchen naar moederrederij Carnival Cruise Line. Verdere details zijn nog niet bekend gemaakt, behalve dat het schip een restyling gaat krijgen.

Miriam

Hi, ik ben Miriam, oprichtster van Cruisereiziger. Meer dan 10 jaar geleden ben ik voor het eerst op een cruiseschip gestapt en sinds die tijd heeft het cruisen mij meer dan 200% te pakken. Ik ben ervan overtuigd dat er voor iedereen een geschikte cruise te vinden is. Ik help je graag daarbij!

Vond je dit een handig artikel?
Je kunt ons gemakkelijk ondersteunen via een bakje thee , op Patreon, door via deze links producten te kopen: shop de mooiste koffers bij Duifhuizen, Bol.com, Coolblue of zoek een leuk cadeautje uit in onze eigen webwinkel. Kijk zeker ook even op onze contactpagina voor andere ondersteuningsmogelijkheden.

Alvast hartelijk dank voor je steun! Zo kunnen wij deze site met veel passie blijven vormgeven :-)